Ako sa stravovať pre odvrátenie Alzheimeru

Asi každému sa stalo, že si zrazu nevedel spomenúť na niekoho meno. Pátrate v pamäti, máte pocit, že už-už to máte na jazyku, a nič. Alebo vás niekto osloví ako známeho a vy si ho nepamätáte. Odborníci hovoria, že to ešte nemusí znamenať vážny problém. Ale ak začnete zabúdať častejšie, je dobré spozornieť.

Jedna z najdesivejších chorôb, ktoré nám hrozia vo vyššom veku, je Alzheimer. Hoci sa o nej s obľubou vtipkuje: „Radšej s Parkinsonom trochu vyliať, ako s Alzheimerom zabudnúť vypiť.“ No smejú sa asi len tí, ktorých sa netýka. Pretože nespoznať vlastné dieťa a myslieť si, že ide o cudzieho človeka, je naozaj desivé. Nielen pre chorého, ale hlavne pre rodinu. Alebo nedokázať viesť rozhovor, pretože zabudnete, o čom sa hovorilo pred minútou. Je ťažké si to už len predstaviť.

Alzheimer predstavuje piatu najčastejšiu chorobu, na ktorú zomierajú ľudia po 65-ke. Správa Svetovej asociácie Alzheimerovej choroby za rok 2016 uviedla, že touto chorobou trpí 47 miliónov ľudí na svete. Najviac postihuje starších ľudí, ale môže sa začať už po 40 roku. Vo veku nad 65 rokov postihuje asi 10% ľudí a vo veku nad 85 rokov asi 50% ľudí. Častejšie sa vyskytuje u žien. Na Slovensku je postihnutých asi 50 000 ľudí.

Ľudia, ktorí majú problémy, často nevyhľadajú lekársku pomoc, pretože si myslia, že účinná liečba neexistuje. Prípadne sa boja, že prídu o vodičský preukaz. Ale M.D. Dale E. Bredesen vo svojej knihe Nepodľahnite Alzheimeru, hovorí, že Alzheimeru je možné nielen predísť, ale dokonca túto chorobu aj zvrátiť.

Túto knihu som podrobne preštudovala a v tomto článku vám ponúkam jej súhrn doplnený o niekoľko ďalších faktov, ktoré som si dohľadala.

Ako uvidíte, veľa rizikových faktorov pre vznik Alzheimer súvisí so stravou. Preto si prosím vyžiadajte aj môj súhrn poznatkov o zdravej strave, ktorý svojim čitateľkám dávam zdarma.

Ako môžeme vznik Alzheimeru ovplyvniť

Bezpríznaková fáza Alzheimeru môže trvať aj desať rokov. Čím skôr sa zistí začínajúci úbytok synapsií a kognitívnych (poznávacích) schopností, tým väčšia je šanca vyhnúť sa rozvinutému Alzheimeru. Pozrite sa, ako vyzerá test MoCA, ktorým sa zisťuje táto choroba: ukážka testu, popis, vyhodnotenie.

Rizikové faktory vzniku kognitívneho úpadku mozgu sú naozaj početné a mnohé z nich sú mimo náš dosah.

Kliknite sem pre úplný výpis rizikových faktorov.
  • Genetika – rizikový gén ApoE
  • Prítomnosť zápalu – kľúčový faktor
  • Prítomnosť infekcií – Herpes simplex-1, lymská borelióza, P. gingivalis (v ústnej dutine), rôzne huby
  • Prítomnosť plesní
  • Hladina Homocysteínu
  • Hladina inzulínu nalačno – v prípadoch Alzheimerovej choroby sa vyskytuje inzulínová rezistencia
  • Hladina hormónov – niektoré hormóny vplývajú tiež na vznik Alzheimerovej choroby
  • Toxické látky – ťažké kovy (ortuť) a mykotoxíny
  • Imunitný systém – kľúčová úloha pri Alzheimerovi chorobe
  • Mikrobióm – v črevách, ústach, nose, dutinách, je krvno-mozgová bariéra je bariéra medzi krvným obehom a centrálnou nervovou sústavou (mozog, miecha)
  • Nadváha
  • Volumetria meranie objemu oblastí mozgu, či sa scvrkávajú
  • Zranenia hlavy
  • Koľkokrát bola na vás použitá narkóza
  • Amalgánové plomby a konzumácia rýb s vysokým obsahom ortuti
  • Lieky: diazepam, antidepresíva, na krvný tlak, antihistaminiká, statíny
  • Drogy, alkohol a cigarety
  • Ústne hygiena
  • Implantáty
  • Ochorenie pečene, obličiek, pľúc, srdca
  • Chrápanie, ktoré súvisí so spánkom
  • Oleje za horúca lisované ako napríklad palmový
  • Transtuky a jednoduché sacharidy
  • Chronické problémy s prínosovými dutinami
  • Ťažkosti s nadúvaním, hnačky
  • Konzervovaná strava
  • Lieky na zníženie žalúdočnej kyseliny
  • Mejkap, lak, antiperspirant
  • Slabé potenie
  • Zápcha
  • Slabý pitný režim

 

Pri prevencii je však najdôležitejšie zamerať sa na tie faktory, ktoré vieme ovplyvniť. Sú to:

  • Cukor je doslova návykový jed. Ľudské telo nedokáže spracovať viac ako 15 gramov cukru denne. Jeden sýtený nápoj má 40-100 gramov, cukríky, sladké cereálie, ochutené jogurty, ale aj škrobovité jedlá ako chlieb, biela ryža či zemiaky spôsobujú, že telo vyplavuje obrovské množstvo inzulínu. Inzulínová rezistencia je najdôležitejší metabolický faktor, ktorý prispieva ku vzniku Alzheimeru. Preto si musíme držať cukor v krvi pod hladinou 5,5 nalačno.
  • Spánok je jedna z najsilnejších zbraní proti Alzheimeru – mení bunkovú stavbu v mozgu, redukuje tvorbu amyloidu. Zároveň počas spánku nič nekonzumujeme, čo zlepšuje inzulínovú citlivosť. Mozgové bunky aktivujú počas spánku autofágiu. Je to proces samo požierania, pri ktorom sa recyklujú bunkové zložky, napr. poškodené mitochondrie alebo zle zabalené proteíny, a tým sa zvyšuje celkové bunkové zdravie.
    Spánok je čas na opravy a vďaka nemu organizmus dokáže vyčistiť mozog od škodlivých produktov metabolizmu, ktoré sa v ňom cez deň nahromadili. Práve tieto látky sa spájajú so vznikom Alzheimera. Dodržujte preto spánkovú hygienu, čo znamená vyhýbanie sa modrému svetlu pred spaním, v spálni musí byť ticho a tma, vypnuté všetky elektronické prístroje.
    Poobede treba vylúčiť kofeín a nejsť žiadne ťažké jedlo na noc. Pre spaním veľa nepiť. Treba liečiť spánkové poruchy a spať osem hodín bez užitia tabletiek na spanie, pretože tie poškodzujú kognitívne funkcie. Ak nemôžete spať, lebo v hlave riešite nejaké problémy alebo na niečo myslíte, výborná je meditácia proti stresu aspoň 30 minút pred spaním.
  • Vitamín E je ochranca bunkových membrán a antioxidant s proti-Alzheimerovským účinkom. Získame ho s pestrej zdravej stravy: špenát, kapusta, sladké zemiaky, vlašské orechy, mandle.
  • Homocysteín je aminokyselina (písala som o ňom v článku Tajomstvo cholesterolu) a jej vysoká kladina v krvi zvyčajne súvisí s mozgovou atrofiou a Alzheimerovou chorobou a výrazne vplýva na jej vznik. Homocysteín je ukazovateľ zápalu a prípadného nedostatku výživy. Hladina homocysteínu by byť na maximálne na hodnote 6. Jej hodnotu môžeme znížiť B vitamínmi, ktoré sú hojne zastúpené v špenáte, keli, brokolici, kapuste, pečienke, orechoch a strukovinách.

Optimálna strava pre prevenciu Alzheimeru

Najlepšie je zamerať sa na nízkosacharidovú stravu. Znamená to minimalizovať jednoduché sacharidy ako cukry, chlieb, zemiaky, biela ryža, sýtené nápoje, alkohol, cukríky, koláče a konzervované jedlá. To prepne organizmus do režimu spaľovania tukov a inzulínovej citlivosti. Naštartuje sa metabolizmus a ak funguje metabolizmus, funguje aj myseľ.

Keď máme nedostatok sacharidov, pečeň štiepi tuky a produkuje ketolátky. Mierna ketóza je optimálna pre kognitívne funkcie. Ak chceme podporiť ketózu, musíme skombinovať nízkosacharidovú stravu, mierny pohyb (150 min rýchlej chôdze týždenne). Strava by sa malo konzumovať takmer vegetariánska so zameraním na zelininu, a to najmä neškrobovitú. Treba prijímať nenasýtené tuky z potravín ako avokádo, olivový olej či orechy.

Je dôležité dávať si minimálne 12-hodinový pôst denne, čiže medzi poslednou večerou a prvým ranným jedlom si urobiť poriadne dlhú prestávku (jesť napríklad o 20:00 naposledy a potom až o 8:00 nasledujúce ráno). Ľuďom s genetickou dispozíciou na Alzheimerovu chorobu sa odporúča aj dlhšia prestávku od jedla, a to až 16 hodín.

Ak chcete konzumovať mäso, tak najlepšie ryby. Na 1kg svojej váhy môžete skonzumovať 1g proteínu, ak máte 70kg, 70g proteínu za deň. Napríklad: 85g ryby obsahuje až 20g proteínu. Ak jete priveľa proteínov a ste na nízkosacharidovej strave, istá časť proteínov sa premení na sacharidy a to môže podporiť inzulínovú rezistenciu.

Vyhýbajte sa:

  • jednoduchým sacharidom,
  • nasýteným tukom,
  • nedostatku vlákniny,
  • lepku,
  • mliečnym výrobkom,
  • spracovávaným jedlám.

Detoxikačné potraviny: Koriander, hlúbová zelenina (kel, kapusta, karfiol, brokolica, cvikla, ružičkový kel, žerucha, kaleráb, rukola, chren, reďkovka, wasabi), avokádo, artičoky, púpava, cesnak, zázvor, grapefruit, citrón, olivový olej, morské riasy.

Probiotiká: získavať najlepšie z bežnej stravy – fermentované jedlá a kvasnice. Mliečnym jogurtom je lepšie sa vyhnúť.

Prebiotiká: cibuľa, cesnak, surový pór, surová slnečnica hľuznatá, list púpavy.

Pre kompletný systém stravovania, ktorý ozdraví vaše telo a zbaví vás toxínov, vám odporúčam zapojiť sa do 21-dňovej očisty jedlom.

Záver

Keď som minule bola v jednom zo zdravotníckych zariadení, zažila som situáciu, ktorá na mňa zanechala silný dojem.

Na parkovisku zastalo auto, vystúpil z neho starší pár a ich syn. Obaja chytili paniu z každej strany pod pazuchu a viedli ju do budovy.

Do dnešného dňa mám zimomriavky, keď si spomeniem na prázdny pohľad očí tej ženy, ktorá nevedela, čo sa s ňou deje ani kto sú tí ľudia okolo nej.

Budem sa snažiť urobiť všetko, čo je v mojich silách, aby som predišla stareckej demencii. Lebo ak máte fyzický problém, je to zrejme znesiteľnejšie ako stratenie poznávacích schopností.

Nový článok už čoskoro


Raz týždenne posielam svojim čitateľkám email s novým článkom a zaujímavé informácie naviac. Zapíšte sa, ak máte záujem 🙂

Sľubujem, že to bude stáť za to, no ak náhodou nie, budete mať kedykoľvek možnosť sa zo zasielania emailov odhlásiť. A pretože si cením Vaše súkromie, môžete si tiež prečítať moje zásady ochrany osobných údajov, aby ste sa uistili, ako bezpečne zaobchádzam s týmito dátami.