Ako pôsobí otužovanie na pokožku

Bolo skoré ráno. Pomrvila som sa vo vyhriatej posteli a ešte na chvíľočku zavrela oči.

V ten moment ma zaliala ľadová sprcha, až som hystericky vyletela z postele.

Cez vodnú stenu som si roztierala oči a videla svojich veselých malých synčekov, ktorí ma s radosťou oblievali. Bolo ozaj ťažké neodstrčiť ich a pretrpieť ich Veľkonočné nadšenie.

Táto scénka sa opakovala roky, až kým synovia nevyrástli. Keď už ma konečne nemal kto oblievať, miesto toho, aby som si vydýchla, začala som sa studenou sprchou oblievať sama 🙂

O otužovaní a jeho zdravotných benefitoch som totiž vedela už veľmi dlho. Spomína ho ešte Vladimír Levi vo svojej knižke Formula osobnosti, ktorá sa dnes už ani nedá zohnať (možno ešte v antikvariátoch). Avšak dlho som sa sama nevedela na pravidelné studené sprchy odhodlať.

V jeden tropický letný deň, keď sa ručička šplhala nad 33 stupňov Celzia, omámená horúčavou som si v zúfalstve spomenula na kúpeľňu. Ochladiť sa vo vani so studenou vodou mi pripadalo ako dobrý nápad.

Otužovanie nakoniec bolo tak príjemné, že spod sprchy sa mi nechcelo vyliezť. Striedala som chladnú vodu s ľadovou, až som s prekvapením zistila, že už som na tej najstudenšej, ktorú mi vodovodný kohútik povoľuje. Pocit, keď mi koža pri menení teploty stuhla, až mi naskočili zimomriavky, bol neskutočne príjemný.

To leto sa horúčavy opakovali a ja som si zvykla ochladzovať sa studenou vodou priebežne. No okrem zdravia a dobrej nálady som po čase spozorovala, že moja koža akoby omladla a spevnela. Studenou vodou sa totiž trénujú maličké povrchové svaly v koži. Je to vlastne malý posilňovací telocvik pre našu pokožku. Priaznivo pôsobí aj na celulitídu a má mnoho ďalších pozitívnych účinkov na celý organizmus.

Na chlad reaguje telo ako na stresový faktor a vylučuje látky, ktoré ho majú chrániť. Predovšetkým sú to endorfíny (hormóny šťastia), ktoré sú mnohonásobne účinnejšie ako morfium a ktoré spôsobujú to, že človek po čase vníma často aj extrémne nízku teplotu priaznivo. Ďalej sú to kortikoidy, rastové hormóny či hormón testosterón. Pôsobením chladu dochádza aj k odstráneniu škodlivín – voľných radikálov, kyseliny mliečnej, močoviny – ktoré inak pôsobia toxicky na naše bunky.

Pri ochladení prichádza k prekrveniu tkanív a zvýšeniu prívodu kyslíka do buniek svalov, čo vyvoláva zníženie koncentrácie škodlivých látok, ktoré ešte neboli z buniek vyplavené. Podporuje to svalovú relaxáciu i regeneráciu.

Významným účinkom chladu je zníženie bolesti, opuchov a zápalov, čo sa využíva pri liečebných procedúrach. Chlad totiž vyvoláva v postihnutej oblasti výrazné prekrvenie. Ak máte záujem si o výhodách otužovania prečítať viac, odporúčam vám článok na stránke Zimné Plávanie. Podrobne túto tému spracoval aj Mišo Duchoň.

Nemusíte sa hneď hodiť celý do ľadového jazera alebo utekať do kryokomory. Začať sa dá aj striedavým sprchovaním nôh či rúk. Až keď zistíte, aké je to fajn, môžete pridať celé telo. Moja skúsenosť je veľmi pozitívna.

Ak však otužovanie nemáte radi, skúste moje jednoduché recepty pre spevnenie pleti.

Nový článok už čoskoro


Raz týždenne posielam svojim čitateľkám email s novým článkom a zaujímavé informácie naviac. Zapíšte sa, ak máte záujem 🙂

Sľubujem, že to bude stáť za to, no ak náhodou nie, budete mať kedykoľvek možnosť sa zo zasielania emailov odhlásiť. A pretože si cením Vaše súkromie, môžete si tiež prečítať moje zásady ochrany osobných údajov, aby ste sa uistili, ako bezpečne zaobchádzam s týmito dátami.

Publikované v kategórii: Rôzne

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *