Sila ovsených vločiek

Keď som v predajni zbadala sušienky z ovsených vločiek, potešila som sa. Ovos bol jedna z potravín, na ktorú nemám podľa testov intolerancie potravín ani najmenšiu reakciu (na rozdiel od pšenice, ryže, raži a ďalších).

Našťastie, pretože ovos a ovsené vločky sú považované za jednu z najzdravších obilnín. Dokonca sa považujú aj vhodné pre chudnutie. Vložila som teda balíček so sušienkami do košíka a tešila sa na poobedňajšiu kávičku s touto pochúťkou.

Ovos a ovsené vločky obsahujú mnoho cenných látok. Milujú ich aj športovci, lebo vďaka pomerne vyššiemu obsahu bielkovín pomáhajú budovať svalstvo. Avšak jednou z najcennejších látok v ovsených vločkách je vysoké percento vlákniny.

Keďže obsahujú až desať percent vlákniny, majú veľmi nízky glykemický index. Znamená to, že cukor z vločiek sa do krvi uvoľňuje pomaly. To je veľmi dôležité pre ženy, čo si strážia váhu, ako som vysvetlila v článku Tajomstvo priberania.

Vláknina je tiež výborná pre náš metabolizmus – udržiava čisté črevá a pomáha nám zbaviť sa nepotrebných zložiek potravy. To nám zabezpečí lepšie vstrebávanie živín a tým aj lepšiu psychickú silu pre zvládnutie chudnutia.

Čo sa týka živín, sú ovsené vločky veľmi hodnotné. Nielenže príjemne zasýtia, ale zároveň obsahujú aj kyselinu listovú a vitamín B6, ktoré sú veľmi potrebné pre upratanie cholesterolu v organizme.

Keď som však poobede zahryzla do chrumkavých sušienok, zarazilo ma, aké sú sladké. Pohľadala som lupu, pretože výrobca si asi dal záležať, aby sa drobučké písmenká na etikete nedali poriadne prečítať, a preskúmala som nutričné hodnoty sušienok. Zarazilo ma, že pri položke vláknina svietila veľká nula a naopak pri položke cukor bolo číslo nezvyčajne vysoké.

Ako je možné, že sušienky z ovsených vločiek sú bez vlákniny? Naozaj v tom výrobku chýba tá základná zložka, ktorá z neho má robiť cennú potravinu? Znamená to, že tieto sušienky v podstate nemali s ovsenými vločkami nič spoločné.

Nedostatok vlákniny je totiž presne to, čo nám v dnešnej dobe tak veľmi chýba a prispieva k metabolickým poruchám. Zariekla som sa, že po druhý raz si dám väčší pozor a bez toho, aby som si skontrolovala zloženie výrobku už žiadny nekúpim.

Aj za cenu, že lupa sa stane povinnou výbavou mojej kabelky. Snáď to časom bude podnet pre výrobcov, aby prehodnotili kvalitu svojich produktov 🙂

Zatiaľ si radšej budem piecť ovsené sušienky sama. Prípadne si budem robievať ovsenú kašu (ktorú odporúčam variť z vody miesto mlieka, nech sa zbytočne nezvyšuje množstvo cukru v pokrme). Rovnako aj namiesto ovocia uprednostňujem ochutiť si pokrm kvalitným kakaom, makom či kokosom. K tomu dva-tri oriešky a kúštik masla… mňam.

A aby som nezabudla, moja mama vždy pridávala za hrsť vločiek do polievok. Napríklad tento recept je skvelý:

Výživná polievka s ovsenými vločkami

  • 1 ks brokolica
  • 2 ks mrkva
  • 1 ks kaleráb
  • 1 ks menší zeler
  • 1 pl červená sladká paprika
  • hrnček ovsených vločiek
  • štipka čierneho mletého korenia a soli

Umytú a očistenú zeleninu si nakrájajte na malé kocky a krúžky. Vložte do hrnca, zalejte vodou pridajte všetky koreniny, vločky a varte. Pre ozvláštnenie môžete pridať aj vajíčko.

Dobrú chuť a nech ste zdravé! 🙂

Nový článok už čoskoro


Raz týždenne posielam svojim čitateľkám email s novým článkom a zaujímavé informácie naviac. Zapíšte sa, ak máte záujem 🙂

Sľubujem, že to bude stáť za to, no ak náhodou nie, budete mať kedykoľvek možnosť sa zo zasielania emailov odhlásiť. A pretože si cením Vaše súkromie, môžete si tiež prečítať moje zásady ochrany osobných údajov, aby ste sa uistili, ako bezpečne zaobchádzam s týmito dátami.