Z každého rožka troška alebo pravidlo rotovania

Vždy znova a znova ma prekvapí ako málo stačí niektorej látky a aký obrovský vplyv to má na organizmus. Kedysi, keď ma bolievala hlava minimálne raz do týždňa, občas som užila tabletku a niekedy bolesť pominula. Našťastie v posledných rokoch už tento problém nemám (ako som sa zbavila bolestí hlavy, si môžete prečítať v tomto článku). Fascinuje ma, že často obrovskú bolesť, ktorá človeka celkom ochromí, dokáže zahnať jedna drobná pilulka. O to neuveriteľnejšie je, keď si uvedomíme, že z jej obsahu aspoň deväťdesiat percent tvoria len neúčinné plnidlá a účinnej látky je z nášho pohľadu často mikroskopické množstvo. A predsa to málo stačí s bolesťou zatočiť.

V poslednom čase sa často stretávame s tým, že narastá zvláštne správanie organizmu, keď z nepochopiteľných príčin začne na niektoré potraviny, či ešte presnejšie zložky potravín, reagovať ako na nepriateľa. Namiesto toho, aby potravinu rozložilo, vzalo si z nej všetko užitočné a to, čo nepotrebuje poslalo preč ako odpad, organizmus akoby sa zbláznil a niektorú jej zložku začne považovať za nepriateľa. Odborníci hovoria, že ide o intoleranciu. Niekedy sa intolerancia vyvinie, ak neustále konzumujeme stále tú istú potravinu a to sa v tomto prípade snáď ani nemôžeme telu diviť. Veď aj vám idú krkom stále tie isté reči vašej susedy, alebo sa vám nechce pozerať stále ten istý film, počúvať stále tu istú skladbu. Rýchlo vás to otrávi a začnete robiť to isté ako telo, odmietnete to. Niekedy sa aj rozčúlite, ste podráždený, otrávený, znechutený.

A v organizme sa to môže prejaviť rôznymi veľmi nepríjemnými symptómami, kedy vám telo chce povedať: Dosť, toto už nechcem, začnú ekzémy, často akné, nádchy, proste telo sa intenzívne snaží, čo najrýchlejšie dostať zo seba, čoho má buď nadbytok alebo to nepotrebuje. Ako malé dieťa, keď si zlostne dupne: Toto nechcem! Fuj! Daj to preč!

A ako dosiahnuť, aby sa náš organizmus mohol stále tešiť na čosi nové, či prinajmenšom iné a zároveň dostal všetko, čo potrebuje? Tajomstvo sa skrýva v zmene. Občas sa zmene bránime zubami-nechtami, ale nakoniec, keď zmenu spravíme, po čase si povieme, že to bolo to najlepšie, čo sme kedy urobili. Doprajme teda zmenu aj našim ústam, žalúdku, črevám, tráveniu, každý deň nech je iný, nech nevyhoria a neotrávia sa zo stereotypu.

Pripravte si jedálniček na týždeň tak, aby ste pravidelne obmieňali rôzne druhy potravín. Tak je šanca, že organizmus dostane naozaj všetko, čo potrebuje. Ideálne je každý deň striedať jednotlivé druhy stravy, v rámci aspoň piatich pracovných dní. Vystriedajte rôzne prílohy, šaláty, ovocia, zeleniny. Pri príprave plánu potravín na každý deň môžete použiť tabuľku najzdravších tabuľku potravín, z ktorej môžete čerpať:

Strukoviny – fazuľa, hrach, cícer, sójové bôby, šošovica
Ovocie – jablká, hrušky, slivky, marhule, melóny, broskyne a ďalšie, rozhodne uprednostňujte ovocie rastúce v lokalite, v ktorej sa práve nachádzate
Orechy – vlašské, lieskovec, semienka ľanové, konopné, tekvicové, slnečnicové, približne za hrsť alebo čajovú lyžičku
Kapustová zelenina – ružičkový kel, brokolica, kapusta, karfiol, kel
Listová zelenina – listový, hlávkový, rímsky, ľadový šalát, šťavel, špenát, mangold, čínska kapusta
Ostatná zelenina – paprika, špargľa, mrkva, cuketa, kukurica, cvikla, zeler
Celozrnné obilniny – ryža, quinoa, pohánka, ovos, proso

Tematiku o potravinách som podrobne spracovala a súhrn Vám rada pošlem zdarma.

Ak si vytvoríte návyk potraviny striedať – rotovať, bude to ako malý kolotoč, najprv vám to možno bude zdať komplikované, ale po čase si zvyknete a urobíte pre seba to najlepšie. Nestane sa totiž, aby vašemu organizmu chýbala niektorá dôležitá látka a bude oveľa väčšia šanca, že vás hlava nebude bolievať alebo vás bude trápiť iný problém, len preto, že vám čosi chýba, alebo čohosi iného máte nadbytok.

Nový článok už čoskoro


Raz týždenne posielam svojim čitateľkám email s novým článkom a zaujímavé informácie naviac. Zapíšte sa, ak máte záujem 🙂

Sľubujem, že to bude stáť za to, no ak náhodou nie, budete mať kedykoľvek možnosť sa zo zasielania emailov odhlásiť. A pretože si cením Vaše súkromie, môžete si tiež prečítať moje zásady ochrany osobných údajov, aby ste sa uistili, ako bezpečne zaobchádzam s týmito dátami.