Zázračná sila otužovania

Pred časom som v článku 5 pilierov zdravého chudnutia písala o piatich dôležitých oblastiach, ktoré vplývajú na štíhlu líniu a zdravie: dýchanie, spánok, voda, pohyb a strava. Jeden som však opomenula a tým je otužovanie. Pokojne ho môžeme nazvať šiestym pilierom zdravého chudnutia. 

S príchodom hrejivých jarných lúčov som si uvedomila, že prišiel čas zase trochu naštartovať otužovanie. V zime, keď za oknom cítim chlad, sa otužovania zakaždým vzdám. Naozaj vtedy nedokážem liať na seba studenú vodu, hoci viem, aké je to prospešné.

Akonáhle však začne byť teplo a vonku raší príroda, pripomeniem si, ako dokáže otužovanie neuveriteľne zlepšiť stav pokožky, naštartovať imunitu a vyplavením endorfínov vplývať  na zlepšenie nálady. Nesmiem však zabudnúť ani na tvorbu hnedého tuku. Aj keď niekomu môže znieť divne, že tvorba hnedého tuku je pozitívna pre naše zdravie. Chceme predsa chudnúť! Lenže hnedý tuk má veľa výhod a výborne spaľuje kalórie.

Tukové tkanivo patrí k endokrinným orgánom

Tukové tkanivo produkuje množstvo látok, ale aj hormónov, ktoré sa vyplavujú do krvi. Ovplyvňujú energetickú rovnováhu, metabolizmus, zápalové procesy, citlivosť tkanív na inzulín, a tieto látky môžu tiež ovplyvniť imunitnú odpoveď organizmu. Pôsobia  na nádorové bujnenie a srdcovo-cievne choroby. Tukové tkanivo vylučuje aj hormón leptín, ktorý reguluje príjem potravy a dokáže ovplyvniť našu chuť na jedlo a tým aj chudnutie či priberanie.

Tri druhy tuku uložené v tele

Biely tuk je zásobáreň energie. Vo veľkých množstvách nám škodí. Ak ho je ozaj priveľa, nedokáže sa vpratať do obmedzeného počtu tukových buniek. Od dvadsiatich rokov života sa totiž nemení počet tukových buniek, len ich objem.

Ak sa tuk nepomestí do tukových buniek, začne sa ukladať v bunkách obličiek, pečene, srdca a kostrového svalstva. Pre tieto bunky je jedovatý, narúša ich funkciu a spôsobuje ich smrť. Nadbytok bieleho tuku tak ohrozuje zdravie a má vplyv na vznik metabolických chorôb.

Biely tuk, ktorý sa ukladá v brušnej dutine sa spája so vznikom cukrovky 2. typu, srdcovo-cievnych chorôb, vyvoláva zápal v cievach a ich kôrnatenie.

Máme však aj hnedý tuk. Ten spaľuje energiu a vytvára teplo na udržanie telesnej teploty. Pre nás  je veľmi prospešný, lenže čím sme starší, tým ho máme menej. Umiestnený býva okolo krku, chrbtice, kľúčnych kostí či ciev.

Tretím typom tuku je takzvaný béžový tuk. Vzniká tak, že biely tuk sa za určitých podmienok (otužovaním) môže premeniť na béžový a potom sa správa podobne ako hnedý tuk. Béžový tuk sa vytvára v podkoží.

Otužovanie pomáha obnoviť hnedý tuk

Otužovanie posilňuje imunitu, ale nielen to. Chladom sa biely tuk mení na béžový a niekedy až hnedý, čo znamená lepšie spaľovanie energie a odbúravanie nadbytočných kíl. Otužovanie dobre vplýva aj na znižovanie hladiny cholesterolu v krvi.

O otužovaní a jeho zdravotných benefitoch viem už dávno. Avšak ja som sa dlho nevedela na pravidelné studené sprchy odhodlať. Až kedysi dávno v jeden tropický letný deň, keď sa ručička šplhala nad 33 stupňov Celzia, omámená horúčavou som si v zúfalstve spomenula na kúpeľňu. Ochladiť sa vo vani so studenou vodou mi pripadalo ako výborný nápad.

Otužovanie pomôže omladiť pokožku

Otužovanie nakoniec bolo tak príjemné, že spod sprchy sa mi nechcelo vyliezť. Striedala som vlažnú vodu s chladnou, až som s prekvapením zistila, že už som na tej najstudenšej, akú mi vodovodný kohútik povoľuje. Pocit, keď mi koža pri menení teploty stuhla, až mi naskočili zimomriavky, bol neskutočne príjemný.

To leto sa horúčavy opakovali a ja som si zvykla ochladzovať sa studenou vodou priebežne. No okrem zdravia a dobrej nálady som po čase spozorovala, že moja koža omladla a spevnela. Studenou vodou sa totiž trénujú maličké povrchové svaly v koži. Je to vlastne malý posilňovací telocvik pre našu pokožku. Priaznivo pôsobí aj na celulitídu a má mnoho ďalších pozitívnych účinkov na celý organizmus.

Otužovanie chladnou vodou zlepší náladu

Na chlad reaguje telo ako na stresový faktor a vylučuje látky, ktoré ho majú chrániť. Predovšetkým sú to endorfíny (hormóny šťastia), ktoré sú účinnejšie ako morfium a spôsobujú, že človek po čase vníma často aj extrémne nízku teplotu priaznivo. Ďalej sú to kortikoidy, rastové hormóny či hormón testosterón. Pôsobením chladu dochádza aj k odstráneniu škodlivín – voľných radikálov, kyseliny mliečnej, močoviny – ktoré inak pôsobia na naše bunky toxicky.

Pri ochladení prichádza k prekrveniu tkanív a zvýšeniu prívodu kyslíka do buniek svalov, čo vyvoláva zníženie koncentrácie škodlivých látok, ktoré ešte neboli z buniek vyplavené. Podporuje to svalovú relaxáciu i regeneráciu.

Významným účinkom chladu je zníženie bolesti, opuchov a zápalov, čo sa využíva pri liečebných procedúrach. Chlad totiž vyvoláva v postihnutej oblasti výrazné prekrvenie. Ak máte záujem si o výhodách otužovania prečítať viac, odporúčam vám článok Otužovanie nie je len o posilnení imunity. Pozitív je oveľa viac.

Začať s otužovaním treba postupne

Nemusíte sa hneď hodiť do ľadového jazera, utekať do kryokomory alebo liať na seba studenú vodu od hlavy. Najlepšie je začať striedavým sprchovaním nôh a rúk. Keď zistíte, aké je to fajn, môžete postupne pridať celé telo. Moja skúsenosť je veľmi pozitívna.

Ďakujem za prečítanie :-)

Mám pre Vás jednu malú pozornosť.

Prečítala som desiatky kníh a vedeckých článkov o zdravej výžive pre ženy po 50-ke. Tieto informácie som sama pre seba zhrnula, aby som sa k nim mohla kedykoľvek vrátiť a pripomenúť si všetko dôležité.