Sprievodca chudnutím pre ženy po 50-ke (prvá časť)

Poznámka: Toto je prvá časť príbehu o tvorbe sprievodcu chudnutím pre ženy po 50-ke. Ak si chcete prečítať druhú časť tohto príbehu, nájdete ju na tejto stránke.


Toto je veľmi významný deň!

Chcem vám totiž oznámiť, že pripravujem projekt, ktorý nám uľahčí cestu za zdravím a štíhlosťou!

Je to ambiciózny cieľ a o to viac ma nadchol.

Počas vytvárania tohto projektu sa chcem s vami podeliť o každý krok. Budem ho vylepšovať na základe vašej spätnej väzby, aby sa z toho stala perfektná pomôcka pre chudnutie šitá na mieru nám – ženám po 50-ke s chuťou do života.

Nápad na tento projekt som dostala po novoročnom predsavzatí schudnúť. S týmto predsavzatím som už niekoľkokrát v minulých rokoch zlyhala a začala som analyzovať, prečo je to tak.

V čom bol problém? Chýbal mi správny systém. Chcieť schudnúť nestačí. Treba mať nejakú pomôcku. Niečo, čo by ma viedlo, pripomínalo mi moje predsavzatie a odmeňovalo ma za disciplínu.

Preto som si povedala, že tentokrát na to pôjdem inak.

Celý život bojujem so sklonom ľahko pribrať. Asi ako väčšina z vás. Po desiatkach rokov a preštudovaní množstva literatúry, vyskúšaní rôznych diét a spôsobov stravovania som nakoniec zistila, čo je dôležité pre to, aby som konečne bola spokojná sama so sebou.

Začala som chápať, čo funguje a čo nie. Pri mnohých pokusoch som si uvedomila, že úspešná som bola vtedy, keď som si kúpila knihu o nejakej novej diéte. Ale ani nie tak kvôli tej diéte samotnej, ako skôr vďaka motivácii, ktorú mi takéto knihy priniesli.

Vždy som s tou motiváciou nejaký čas dokázala dodržiavať naštudované informácie. Lenže, keď som knihu dočítala a odložila ju, postupne moje zanietenie slablo a ja som sa vrátila k starým praktikám a opäť začala porušovať plány.

Skúšala som teda nájsť niečo, čo by mi nedovolilo prestať a dodávalo mi silu vydržať. Pri svojom hladaní som s prekvapením zistila, že existuje množstvo diárov a zápisníkov pre chudnutie. To vôbec nie je zlý nápad, povedala som si a začala som ich jeden po druhom skúšať.

Problém je, že som nenašla ani jeden pre nás – zrelé ženy, ktoré sa zaujímajú o zdravie, ale už nemajú takú silu a metabolizmus ako mladé dievčatá. Keďže diáre, ktoré sú dnes dostupné v kníhkupectvách, sú zamerané na náročné cvičenia a posilňovania, vôbec mi to nesedelo.

Druhá kategória diárov, ktoré som našla, sú založené na počítaní kalórií, na čo som nikdy nemala trpezlivosť. Taký koncept tiež nie je pre mňa.

Napriek toľkému množstvu rôznych diárov som teda zistila, že neviem nájsť žiadny, ktorý by mi skutočne vyhovoval a pomáhal dosiahnuť môj cieľ: v rámci mojich vekových možností zdravo a stabilne schudnúť a hlavne po schudnutí aj naďalej zostať štíhla.

Uvedomila som si však, že ľudia musia mať o takúto formu podpory záujem, keďže je na trhu taký počet rôznych zápisníkov a diárov pre chudnutie.

Takže mladí ľudia si majú z čoho vyberať, ale čo my? Náš metabolizmus funguje pomalšie. S cvičením tiež musíme postupovať úplne odlišným spôsobom. Veľa cvičení určených pre mladšie generácie by nám dokocna už mohlo uškodiť.

Takže som si všimla, že niečo určené špeciálne nám, dámam po 50-ke, na trhu chýba.

A preto som si povedala, že by bolo skvelé vytvoriť si náš vlastný diár pre chudnutie!

Nadšenie však samo o sebe nie je dostatočný dôvod na to, aby som sa do takého ambiciózneho projektu púšťala. Nemôžem predsa skočiť do tvorby fyzického produktu naslepo. Vyžaduje to ohromnú investíciu – časovú aj finančnú.

Potrebujem si preto absolútne potvrdiť, že to bude fungovať. Že to ženy, ako sme my, budú naozaj chcieť a naozaj nám to aj pomôže schudnúť.

Že môj systém vzbudí v prvom rade vo vás, mojich drahých čitateľkách, veľký záujem a budete nielen ochotné ho skúsiť, ale doslova bažiť po tom, aby ste ho použili.

A to deň po dni.

Musí vás to chytiť.

A nepustiť.

Môj diár nemôže byť len nejakým ďalším diárom, ktorý je málinko upravený pre naše potreby. Musí to byť niečo úplne nové a špeciálne, čo podstatne zmení naše možnosti chudnúť. Musí to byť niečo, čo budete chcieť vyskúšať s veľkým nadšením. Niečo, čo si po vyskúšaní natoľko zamilujete, že to odporučíte všetkým svojim kamarátkam.

Iba tak sa totiž dá osloviť dostatočne veľká skupina žien po 50-ke, ktorým sa merateľne podarí zlepšiť si postavu a cítiť sa energickejšie.

Takže ak budú mať o takýto diár záujem stovky žien podobné nám (čiže pozitívne dámy po 50-ke s chuťou do života a cieľom byť zdravé a aktívne ešte mnoho ďalších dekád), vrátia sa tie veľké investície, ktoré na vytvorenie takéhoto špeciálneho diára budú potrebné.

Začala som si teda uvedomovať dalšie veci, ktoré mi na všetkých súčasných diároch nevyhovujú. Chýba mi v nich každodenný špeciálny motivačný komponent. Systém, ktorý ma vždy nakopne.

Svoj blog som začala písať nielen pre svojich čitateľov, ale aj sama pre seba. Aby som si utriedila svoje informácie, aby som si o nich urobila prehľad. Vzhľadom na to, že pribrať prvý a posledný krát som chcela na začiatku puberty a potom od jej konca už len chudnúť, som desiatky rokov venovala sledovaniu výživových trendov.

V tom čase ma ešte zdravotné aspekty stravovania veľmi nezaujímali, chcela som predovšetkým dobre vyzerať a to znamenalo byť štíhla.

Zažila som mnoho rôznych výživových ošiaľov. Pamätám si, ako som obdivovala svoju kamarátku, s ktorou sme spolu kočíkovali, že dokáže celé dopoludnie fungovať len na ovocí. Mne sa to veľmi nedarilo. Pripadala som si príliš hladná, vtedy som ešte nič nevedela o tom, ako naše telo spracováva ovocie a že priveľa ovocia tiež nie je ideálne pre niektoré typy metabolizmu.

Po revolúcii sa začali objavovať knihy o vegetariánstve, a neskôr mnoho ďalších – diéty podľa krvných skupín, chudnutie v spánku, paleolitický spôsob stravovania, Čínska štúdia… Začala som sa stretávať s rozpormi. V jednej knihe zatracovali mlieko a mliečne výrobky, v druhej obilniny a v tretej zase vraveli, že celozrnné obilniny majú tvoriť až polovicu taniera. Niekde sa zase propaguje ako zaručený recept na všetky neduhy surová strava, inde sa píše, že je absolútne nepostačujúca.

Jednu moju známu nahovorila jej dcéra na čistú surovú stravu. Po niekoľkých rokoch skončila v nemocnici s ťažkým deficitom niektorých látok a mala šťastie, že ju vôbec postavili na nohy. Doteraz chodí, bohužiaľ, s barlou. Z toho je zrejmé, že experimentovať s diétami je niekedy rovnako nebezpečné, ako bez rozmyslu konzumovať všetko, čo nám dnešný obchod ponúka.

Napriek všetkým týmto rozporuplným radám sa predsa len dá extrahovať niečo, čo by som nazvala zdravé jadro. Spôsob stravovania a životného štýlu, ktorý je pre človeka prínosom. Čiže je možné vyselektovať pravidlá, ktoré platia a sú prakticky už nespochybniteľné. Len je to veľmi ťažké, kým tieto základné pravdivé informácie zo všetkých tých kníh človek vydoluje a pospája do zmysluplného celku. Až si z toľkého dolovania pripadá ako zlatokop.

Príde mi škoda si nadobudnuté poznatky nechať pre seba. Preto sa tak rada o tieto informácie delím s vami. Uvedomila som si, že všetky zlaté pravidlá, ktoré nám pomáhajú zostať zdravé a zoštíhlieť, sa dajú veľmi pekne začleniť v postupných krokoch aj do diára.

Keď sa moja myšlienka s vytvorením diára začala rozvíjať, obrátila som sa na svojich blízkych, aby som získala rôzne pohľady z tretej strany. Týmto spôsobom som napríklad zistila, že väčšine ľudí nevyhovujú ciele v ďalekej budúcnosti.

Väčšina diárov a kalendárov má rozsah jedného roku. To je extrémne dlhé obdobie pre stanovanie takého vratkého cieľa, akým je chudnutie alebo správne stravovanie. Život sa vyvíja, situácia sa mení a preto je vhodné zvyknúť si na správne stravovacie návyky v čo najkratšom čase.

Na základe spätnej väzby zo svojho okolia som zistila, že diár na štyri týždne by mal najväčšiu silu. Taký cieľ doslova vidíme kúsok pred sebou. Vieme, že to zvládneme. Motivuje nás to! Táto myšlienka sa mi naozaj páči.

Za štyri týždne sa dajú získať správne návyky a porozumieť, čo sa v našom tele deje a prečo. Je to dostatočne krátko na to, aby sme sa vedeli tešiť na odmenu a pocit víťazstva na konci. A zároveň je to dostatočne dlho, aby sa to odzrkadlilo na našich postavách.

Po uplynutí tejto doby sa môžeme pozrieť na náš postup, zhodnotiť výsledky a stanoviť si nový cieľ na ďalšie obdobie. Pocit víťazstva (a súvisiace premeny na našom tele) tak môžeme mať niekoľkokrát do roka. To znie naozaj dobre!

Začala som sa zaujímať o psychiku pri stanovení cieľov a vytváraní zvykov. Začala som si uvedomovať, že pre úspech je naozaj potrebné, aby sme vedeli, čo robíme a prečo to robíme.

Takýmto spôsobom sa napreduje veľmi príjemne a stabilne. Preto som si uvedomila, že v diári musí byť zakomponovaný nejaký sprievodný text, ktorý toto všetko vysvetlí a motivuje vás.

Najprv som sa tomu bránila. Diár je predsa o tom, aby sme doňho písali a nie, aby sme ho čítali ako knihu. Lenže na to, aby diár skutočne pomohol naplniť naše ciele, musíme ho brať ako spoločníka na našej ceste. Ako kamaráta, ktorý nás podporuje a odmeňuje. Ktorý nám dáva pocit víťazstva, keď si to zaslúžime a motivuje nás, keď stratíme silu.

Niektoré z najúspešnejších diárov na slovenskom trhu majú sprievodný text v rôznom rozsahu. Odzrkadľuje sa to na ich úspechu. Napríklad sa mi veľmi páči Fitness diár od Fitshakeru alebo Fit diár od Lucky Wagnerovej. Nie sú to iba čisté diáre. Obsahujú aj mnoho motivačného textu. To mi dáva jasne najavo, že ľudia o takýto formát majú záujem. Že to pomáha pri dosahovaní cieľov a sledovaní svojho postupu za dosiahnutím cieľov.

Každopádne, ak by som vytvorila podobný diár len s tým, že by bol určený našej staršej generácii s niekoľkými motivačnými tipmi a pekným grafickým spracovaním, nebolo by to dostatočné.

Preto som začala opäť robiť prieskum situácie a pýtať sa ľudí na ich skúsenosti s týmito produktami. Vtedy mi to došlo. Čo keby bol všetok obsah diáru zamierený len na jednu konkrétnu vec? Jeden cieľ, ktorý skúsime spoločne za tie štyri týždne zvládnuť? Nebude to iba ďalší diár. Bude to sprievodca!

Keď som si to predstavila, cítila som zimomriavky.

Pomocou sprievodcu, ktorý je špecificky napísaný ako príručka za naplnením jedného konkrétneho cieľa (schúdnúť aspoň dva kilogramy) v určenom časovom horizonte (štyri týždne) presne na mieru nám (životaschopným ženám po 50-ke), budeme cítiť, akoby sme mali po svojom boku trénera. Budeme jasne vedieť, čo a ako robiť, aby sme vo svojom živote začali vytvárať zvyky, vďaka ktorým to naozaj dokážeme!

Tento sprievodca vás prevedie deň za dňom k nižšej váhe a k tomu, aby ste sa cítili lepšie. Zahŕňa nielen stravovanie, nenáročné cvičenie, ale aj každodennú motiváciu a vysvetlenie základných princípov, ako funguje naše telo a psychika.

Počas tejto cesty si budete uvedomovať, čo jete a ako to na vás vplýva. Nielenže znížite svoju váhu, ale budete sa cítiť energickejšie a mladšie.


PS. V tomto článku bola výzva na zapojenie sa do testovania prvej verzie tohto sprievodcu. Dostala som od vás desiatky emailov, za ktoré srdečne ďakujem. Pokračovanie si môžete prečítať v nasledujúcej časti.

PPS. Knižka už bola vydaná a môžete si ju zakúpiť na Martinuse.

Nový článok už čoskoro


Raz týždenne posielam svojim čitateľkám email s novým článkom a zaujímavé informácie naviac. Zapíšte sa, ak máte záujem 🙂

Sľubujem, že to bude stáť za to, no ak náhodou nie, budete mať kedykoľvek možnosť sa zo zasielania emailov odhlásiť. A pretože si cením Vaše súkromie, môžete si tiež prečítať moje zásady ochrany osobných údajov, aby ste sa uistili, ako bezpečne zaobchádzam s týmito dátami.