Ako liečiť vysoký krvný tlak

Do metabolických ochorení okrem cukrovky a zvýšenej hladiny cholesterolu patrí rovnako vážne aj vysoký krvný tlak. Hovorí sa mu tichý zabijak, pretože systematicky ničí naše cievy a srdiečko.

Na Slovensku umiera každý druhý človek na následky srdcovo-mozgovo-cievnych ochorení. To je obrovské číslo! A pritom vo väčšine prípadov máme zdravie vo vlastných rukách!

Príroda nás vyzbrojila maškrtnosťou i lenivosťou. Tu niekde sa stala chyba. Príroda netušila, že sa tak rýchlo dopracujeme k nadbytku potravy aj bez potreby pohybu.

Technologicky sa vyvíjame oveľa rýchlejšie, ako sú schopné zareagovať a prispôsobiť sa naše gény. Preto pri moderných metabolických poruchách ako cukrovka, vysoký cholesterol, či vysoký krvný tlak nám telo nedá výstražné signály zavčasu. Častokrát ich zbadáme, keď už je neskoro.

Kedysi dávno, ešte v čase môjho dospievania, som mávala občas tlak 110 na 60. Pamätám si, že také hodnoty sa vtedy považovali za nízke. Hovorievali mi, že je to moja veľká výhoda do budúcnosti, pretože krvný tlak sa časom prirodzene zvyšuje a tak mi hrozba jedného z troch závažných zabijakov našej doby nebude hroziť.

Dlho som ostávala pokojná, veď podľa doktorov som mala vo výške tlaku veľkú rezervu. Lenže dnes už tieto názory neplatia. Nehovoriac o tom, že okolo mňa začali pribúdať známi, ktorí kvôli vysokému krvnému tlaku musia užívať tabletky.

Preto som prednedávnom vyhrabala zaprášený prístroj na meranie tlaku a urobila som si meranie.

Bum! 140 na 90!

Nasledujúce dni sa hodnoty stále pohybovali v podobnom zvýšenom rozmedzí. Tak to bol šok.

Začala som pátrať, ako je to možné. Veď ešte pár mesiacov dozadu bol môj krvný tlak v poriadku. A v poslednom čase mám minimum stresov, makám na zdravej výžive, moja váha pomaličky, ale iste klesá k tej vysnívanej… tak čo sa stalo? Bojujem s cukrom, cholesterolom a teraz ma dostihol aj vysoký krvný tlak?

Ako vzniká vysoký krvný tlak

Krvný tlak je potrebný na to, aby všetky tkanivá nášho tela boli zásobené krvou a aby sa kyslík, živiny a tekutiny pretlačili aj cez tie najjemnejšie vlásočnice.

Pri meraní tlaku vidíme dve hodnoty – napríklad 120 na 80. Tá prvá hodnota je systolický alebo horný tlak. Vzniká, keď srdce vytláča krv do ciev. Druhá hodnota, diastolický čiže spodný tlak, vzniká, keď srdce zase krv z ciev naberá späť.

To, že tlak nám začína stúpať zapríčiňujú chorobné zmeny ciev, najčastejšie v súvislosti s civilizačnými zmenami. Trvalý vysoký krvný tlak prispieva k ďalšiemu poškodzovaniu ciev, čo sa prejaví hlavne na srdci, v obličkách, očnej sietnici a mozgu.

Na krvný tlak vplýva v tele mnoho faktorov: množstvo krvi v cievach, častosť úderov srdca, koľko krvi srdce za jeden úder vytlačí, priesvit a pružnosť ciev, protitlak okolitých tkanív, mozog, snímače tlaku, obličky, hormóny, periférne nervy… proste je toho celá plejáda.

No jeden z najdôležitejších faktorov pôsobiacich na krvný tlak je objem obiehajúcej krvi v našom tele. Príjmom potravy a tekutín stúpa a výdajom tekutín (močom, potom, vydychovaním vodných pár, stolicou, tráviacimi šťavami) klesá.

Príznaky vysokého krvného tlaku

Prvé príznaky, že s naším krvným tlakom nie je všetko v poriadku môžu byť bolesti hlavy, závrate, hučanie v ušiach, dvojité videnie, tlaky na hrudníku, nespavosť a búšenie srdca. V najhoršom štádiu vysoký krvný tlak priamo spôsobuje zlyhávanie srdca.

Môj všeobecný lekár ma vždy prekvapoval, keď na preventívnych kontrolách skúmal moje členky a pýtal sa ma, či mi neopúchajú. Iba pred pár dňami som pochopila dôvod tohto vyšetrania, keď som sa stretla s kampaňou na rozpoznávanie príznakov zlyhávania srdca.

Mnohé z týchto príznakov súvisia s objemom tekutín v tele, resp. s ich nesprávnou distribúciou z dôvodu zlyhávania základných systémov nášho organizmu:

  • Opuchy členkov, nôh a brucha kvôli hromadeniu tekutiny v nohách, členkoch alebo v brušnej dutine. Spozorujeme to pocitom, že sú nám topánky a oblečenie tesnejšie.
  • Dýchavičnosť, ktorá vzniká hromadením tekutiny v pľúcach, v dôsledku čoho sa pri každodenných činnostiach ľahšie zadýchame. Prípadne ide o dýchavičnosť v ľahu, ktorú spozorujeme tým, že máme potrebu spať po sediačky alebo si pod hlavu podkladáme viacero vankúšov.
  • Rýchly pulz z dôvodu, že srdce má zníženú schopnosť pumpovať krv do celého tela a v snahe kompenzovať túto zníženú schopnosť sa srdcový tep môže zrýchliť.
  • Strata chuti do jedla, ktorá je spôsobená pocitom nevoľnosti pri jedení z dôvodu hromadenia tekutiny okolo čriev.
  • Únava, ktorá je spôsobená menším množstvom okysličenej krvi v krvnom obehu. Keďže kyslík je zdrojom energie pre svaly a tkanivá, ľudia so srdcovým zlyhávaním sa oveľa ľahšie unavia aj pri bežnej činnosti počas dňa.
  • Náhly prírastok na váhe, najmä ak priberieme za týždeň dva kilogramy a viac, môže to byť to prejav zadržiavania vody v tele.
  • Frekvencia močenia, ktorá sa znižuje, ak sa do obličiek dostáva menej krvi.

Vegatívny nervový systém

Krvný tlak tiež do veľkej miery súvisí s vegetatívnym nervovým systémom. Je to tá časť nášho nervového systému, ktorú nevieme ovládať, pretože funguje automaticky pre životné funkcie ako dýchanie, trávenie, látková premena, sekrécia, hospodárenie s vodou a iné.

Vegetatívny nervový systém sa skladá z dvoch oddielov: sympatikus a parasympatikus. Ten prvý sa aktivuje stresom, naladí náš organizmus na boj (z evolučného hladiska, keď sme sa dostali do nebezpečia napríklad pred šelmami) a zvýši krvný tlak.

Ten druhý sa aktivuje po boji, aby nás upokojil. Pôsobí na srdcovocievny systém upokojujúco, spomaľuje akciu srdca, znižuje krvný tlak.

Podľa najnovších štúdií má vyváženosť týchto dvoch systémov v kardiovaskulárnych problémoch kľúčovú úlohu. Vegetatívna nervová sústava sa za normálnych okolností sama harmonizuje zmenami frekvencie srdca a tiež jemnými vibráciami stien ciev, ktoré nazývame ich Mayerove vlny. Dá sa to priaznivo ovplyvniť aj správnym dýchaním, hudbou, cvičením či meditáciou.

Z toho sa dá ľahko odvodiť, že krvný tlak vedia do veľkej miery ovplyvniť aj emócie a najmä stres. Najhorší vplyv má chronický stres z nášho okolia, ktorý si organizmus pamätá dlhodobo a vie nám to znenazdajky po rokoch spočítať.

Presne opačný účinok má prirodzený telesný stres, ktorý vzniká napríklad pri cvičení. Srdce automaticky začne silnejšie pumpovať krv do svalov. Po upokojení potom zdravému človeku krvný tlak opäť poklesne a tep sa spomalí.

Ako liečiť vysoký krvný tlak

Ako pomôcť svojmu telu, aby sa náš krvný tlak zlepšil?

  • Telesný pohyb – najnovšie sa odporúča denne až 8 kilometrov chôdze, to je ozaj dosť. Každopádne, mali by sme každý deň absolvovať aspoň štyridsať minútovú prechádzku v tempe, kedy ešte dokážeme rozprávať bez zadýchania.
  • Redukcia hmotnosti – zoštíhlenie má priaznivé účinky skoro na všetky aspekty nášho zdravia. No ani to sa nesmie preháňať. Je dôležité, aby sme chudli postupne a dlhodobo až do našej správnej váhy.
  • Žiadne slané jedlá na noc, lebo po nich sme smädní a ak na noc veľa pijeme, ničíme si ľadviny (aj oni si chcú v noci odpočinúť a menej pracovať). Vypitá voda objemovo preťažuje krvný obeh a zvyšuje tlak.
  • Stres v práci či doma má neskutočne negatívny vplyv na naše zdravie, a preto ťažko pracujúci človek či už duševne alebo fyzicky si musí dopriať pravidelný oddych.
  • Fajčenie – nikotín zužuje cievy a splodiny horenia ich trvalo poškodzujú.
  • Pravidelný spánok v zatemnenej miestnosti 6-8 hodín medzi 11 večer maximálne do 7 ráno, aj cez víkendy, aby sme si nenarúšali prirodzené biorytmy.
  • Vyčistiť si dušu od závisti, nenávisti, zloby, hnevu, lebo tieto emócie najviac ubližujú nám samým. Naplniť srdce žičlivosťou, láskou, odpustením, radosťou z úspech nielen svojho, ale aj svojho okolia.
  • Pri vysokom krvnom tlaku treba aj popracovať so strachom a úzkosťou. Niekedy sa odporúčajú ľahké sedatíva proti úzkosti – anxiolytiká pri začínajúcich problémoch s vysokým tlakom.
  • Nakoniec počúvaním hudby a relaxáciou: napríklad profesor Viliam Bada odporúča napríklad Verdiho skladby Va Pensiero z opery Nabucco, ktorá ideálne vplýva na vibráciu ciev.

A pokiaľ je to už nevyhnutné, každodenná pilulka zníži náš tlak na lepšiu hodnotu. Medicína by však nemala slúžiť na to, aby nám dovolila pokojne hrešiť proti prírode ďalej. To nie je ideálna cesta, ak chceme dlho a zdravo žiť. Tabletky by mali byť použité, až keď už ani ideálny životný štýl nepomôže.

Čo som robila zle

Mnohé zo spomenutých zásad prevencie vysokého krvného tlaku som splňovala. Pravdupovediac zatiaľ neviem celkom presne, prečo sa mi krvný tlak zrazu začal zvyšovať. Predpokladám, že k tomu mohli prispieť:

  • Strava – keďže sa vyhýbam sladkému, častejšie som si dopriala skôr slané pochutiny, niekedy som to aj dosť prehnala.
  • Zle načasovaný príjem tekutín – aby som dobehla objem odporúčaných tekutín, ktoré som zanedbala počas dňa, zvykla som pred spaním večer vypiť niekoľko pohárov čaju. A to je tiež veľká chyba. Vylučovanie tekutín z tela totiž prebieha oveľa pomalšie ako vstrebávanie rýchlo vypitých. Muži zvyknú večer vypiť niekoľko pív, čo je niekoľko litrov tekutín. To zostáva nejaký čas v obehu a objemovo preťažuje srdce. Dôsledkom objemového preťaženia je vysoký krvný tlak, ale aj obezita. Poznáte tie pivné brušká 😊
  • Nedostatočný pohyb – vybehnem síce dvakrát do týždňa do telocvične, ale inak sedím celé hodiny pred obrazovkou počítača, takže pohybu mám v podstate minimálne. Budem teda musieť pridať každodennú prechádzku.
  • No a na záver – uvedomila som si, že v čase zistenia vyššieho krvného tlaku som dostala nádchu, bolí ma hlava a cítim sa chorá. To tiež môže byť príčinou, že môj sympatikus a parasympatikus nie sú v rovnováhe a preto je môj tlak nezvyčajne vysoký. Budem to dlhodobo sledovať a dúfať v to najlepšie.

Zdroje

Mnoho zaujímavých informácií o krvnom tlaku nájdete aj v nasledovných zdrojoch:

Nový článok už čoskoro


Raz týždenne posielam svojim čitateľkám email s novým článkom a zaujímavé informácie naviac. Zapíšte sa, ak máte záujem 🙂

Sľubujem, že to bude stáť za to, no ak náhodou nie, budete mať kedykoľvek možnosť sa zo zasielania emailov odhlásiť. A pretože si cením Vaše súkromie, môžete si tiež prečítať moje zásady ochrany osobných údajov, aby ste sa uistili, ako bezpečne zaobchádzam s týmito dátami.