fbpx

Znie to hrozivo, ale je to jednoduché. Prerušovaný pôst je obyčajné striedanie fázy jedenia a pôstu v rámci 24 hodín.

Pre toto striedanie existuje niekoľko doporučených vzorcov. Najznámejší je 8:16. To znamená, že počas ôsmich hodín môžete jesť a ďalších 16 hodín si dáte od jedla prestávku.

Na prvý pohľad vyzerá 16 hodín ako veľmi dlhá doba hladovania. V skutočnosti to však ubehne oveľa rýchlejšie, ako si myslíte. Do tohto času sa samozrejme započítava aj spánok. Vaše prvé jedlo teda môže byť napríklad o 11:00 a vaše posledné jedlo môže byť o 19:00. Po zvyšok času pijete iba vodu.

Ak sa vám taký vzorec ešte stále zdá ťažký, alebo vám to zdravotne neprospieva, môžete skúsiť miernejší variant 10:14. Ten sa niekedy špeciálne odporúča pre ženy, pretože je šetrnejší k hormonálnemu systému.

Ako vplýva prerušovaný pôst na telo

Prerušovaný pôst je pre zdravie a chudnutie veľmi prospešný. Hlavným dôvodom je vplyv pôstu na inzulín, ktorý sa po dlhšej dobe bez jedla vypína.

Inzulín slúži na odpratanie cukru z potravy do jednotlivých buniek. Tam sa cukor následne buď spaľuje na energiu (ak vykonávame fyzickú aktivitu) alebo sa naopak premení na tukové zásoby, ktoré by mohlo telo v budúcnosti potrebovať. Keď začneme držať pôst, hladina inzulínu sa dlhodobo zníži a teda telo pri potrebe energie siaha do starých tukových zásob.

Prerušovaný pôst tiež zvyšuje hladinu rastového hormónu a zároveň zlepšuje bunkovú regeneráciu. Rovnako znižuje riziko srdcových ochorení a funguje ako prevencia zápalov.

Rôzne typy pôstu

Hladovanie bolo súčasťou vývoja našej civilizácie a organizmus ho očakáva. Práve v čase nejedenia a hladu dochádza k silným regeneračným a ozdravujúcim procesom. Preto by sme mali pôst zaradiť do nášho životného štýlu ako samozrejmosť.

Na základe vlastných skúseností odporúčam dva typy pôstu:

  • prerušovaný pôst – vydržte aspoň týždeň za polrok,
  • dvojdňový pôst – vydržte aspoň raz za polrok.

Existuje aj tretí typ pôstu, ale osobne by som ho nikomu neodporúčala. Je to dlhodobý pôst. Napríklad, ja som skúšala jedenásťdňové hladovanie v kontrolovanej skupine. Síce sa veľa chudne a kompletne čistí telo, ale je to veľmi náročné psychicky aj fyzicky. Zároveň sa telo a krv doslova zaplaví množstvom škodlivín, ktoré sa začnú uvoľňovať z nazbieraných zásob. A naopak, zásoby dobrých živín sa rýchlo minú a začnú chýbať orgánom. Inými slovami to v tele vyvolá hotovú revolúciu, a to ja nepovažujem za správny prístup k ozdraveniu.

Zásady zdravého stravovania

Popri prerušovanom pôste dodržujte aj tieto tri zásady zdravého stravovania:

  1. Pite veľa vody. Dajte si záležať, aby ste vypili dostatok tekutín. Koľko treba piť, najjednoduchšie spoznáte podľa farby moču. Prvá ranný moč je prirodzene tmavší, počas dňa by však mal byť už veľmi svetlý, takmer priezračný. Ak nie je, tak musíte piť viac.
  2. Dajte telu možnosť oddýchnuť si od nezdravých jedál, do ktorých sa radia najmä vyprážané jedlá, údeniny, alkohol, lepok a cukor. Vyraďte tieto potraviny aspoň na týždeň z vášho jedálnička a uvidíte, ako sa vám zvýši vitalita, sústredenosť a nálada.
  3. Zásobujte sa vlákninou, pretože tá je nesmierne dôležitá pre náš tráviaci systém a pomáha aj zvyšovať imunitu. Skúste počas jedného týždňa pridať zdroje vlákniny k úplne každému jedlu. Dostanete ju zo strukovín, orechov, ovsených vločiek, ľanových semiačok, zeleniny alebo skvelej potraviny psyllium.

Momentálne dodržujem prerušovaný pôst už štvrtý deň a cítim sa naozaj skvelo. Najťažšie býva začať, ale keď sa rozbehnete, začne sa vám to páčiť.

Vyskúšajte si to a uvidíte, že prerušovaný pôst stojí za to.