Spoločné stolovanie

Jedlo nie je dôležité len z pohľadu výživy. Môžeme ho využiť aj pre budovanie vzťahov.

Ide o spoločnú prípravu jedla rovnako, ako aj stolovanie. Veľa ľudí to podceňuje, ale pre budovanie vzťahov je jedenie príležitosťou, ako sa porozprávať. Spoločné stravovanie – spoločné obedy, spoločné večere, spoločné raňajky prehlbujú puto v rodine.

Rodinné stolovanie znižuje stres a depresiu. Spoločným jedením sa vytvára rituál, ktorý rodinu utužuje a zároveň si ľudia počas stolovania vymieňajú svoje názory, pocity, nové informácie, ktoré opäť prespievajú k celistvosti rodiny.

Nie vždy to je ľahké. Kto mal skúsenosť žiť v tých najmenších panelových bytoch (sú ich po Slovensku desaťtisíce), vie, že tam sa dá ťažko nájsť priestor pre spoločné jedenie. My sme dlho žili v jednoizbovom byte, kde sa ledva dalo pohnúť a keďže nebolo miesto na jedálenský stôl, stolovalo sa podľa toho, ako sa dalo.

Raz som zase navštívila rodinu, ktorá dokonca aj slávnostné jedlá musela servírovať postupne v rámci rodinných stretnutí a oslave sviatkov. Vždy dvaja členovia išli do kuchyne a tam si z hrncov nabrali a najedli sa. Tak sa povymieňala celá rodina.

Ak to však podmienky dovoľujú, nie je nič príjemnejšie ako spoločné stolovanie, keď sa všetci pri stole venujú vychutnávaniu si pokrmov a zároveň môžu spolu komunikovať a prebrať, čo všetko počas dňa každý z nich prežil.

Fyzické telo sa nakŕmi a zároveň aj duša. To má blahodarný účinok na radosť zo života a následne na dlhovekosť. Národy okolo stredozemného mora sú povestné dlhým stolovaním a užívaním si plodov zeme – rovnako, ako sú povestné aj dlhovekosťou.

Na najvyšší stupienok to priviedli Francúzi, ktorí majú aj počas zamestnania na obedy niekedy vyčlenené až dve hodiny. Síce potom pracujú aj do šiestej poobede, ale cestou z práce nakúpia kvalitné potraviny u lokálnych výrobcov a večeru opäť strávia príjemne v kruhu rodiny.

Ak sa spoločné stolovanie vo vašom okolí nenosí, skúste to zmeniť. Pozvite celú rodinu alebo priateľov aspoň raz týždenne na spoločný obed alebo večeru. Uvarte chutné jedlo, pustite nejakú príjemnú tichú hudbu do pozadia a jedzte pomaly počas konverzácie.

V ďalšej časti si ukážeme, ako zistiť, ktoré vzťahy sú pre dlhovekosť dôležité.

Tento článok má 38 komentárov

38
  1. Súhlasím s Vašimi nazormi. Rada sledujem danú tému, napr. som akurát dočítala Čínsku štúdiu, ktorá na dlhodobých výskumoch vedeckých odborníkoch potvrdzuje aj Vaše tajomstvá dlhovekosti.
    Teším sa na Vaše ďalsie pokračujúce časti a prajem Vám úspešný zdravý a šťastný rok 2022 .

    1. Čínska štúdia je rozsiahla a zaujímavá. Verím, že napriek Vašim znalostiam, budú aj ďalšie články pre Vás zaujímavé. A vždy je fajn informácie si opäť pripomenúť. Aj Vám prajem úspech a zdravie v novom roku.

  2. Pri vareni strukovin pridavam bobkovy list a ku koncu majoranku a oregano pre lahsie stravitelnost a robim vacsinou ako kyselu variantu
    Smotana a ocot aj ako privarok deti to mali radi lepsie ako z konzervy co je dnes bezne ale aj tam by som pri dala ocot
    Prajem vela radostnej tvorby v tejto narocnej pandemic dobe
    Doporucujem oreganovy olej pre ochranu zdravia ..
    Antivirusovy…..

    1. Ďakujem za cenné rady, ani ja nie som za konzervy – majú veľmi negatívny vplyv na zdravie aj životné prostredie.

  3. Ďakujem za článok, ktorý má obohatil, najmä o strukovinách a diabete, knihu som si hneď objednala, prvú o štíhlosti už mám. S pozdravom

    1. Cením si vašu dôveru, verím že kniha Zmysluplná dlhovekosť bude pre vás obohatením. Je v nej veľa informácií aj o zdravom stravovaní.

  4. Ďakujem za článok. Čo sa týka stravovania, dlho som sa vyhýbala rybám, neboli mi po chuti. Minulý rok som však našla jednoduchý a chutný spôsob prípravy rýb na zelenine (stačí vyhľadať v Google). Odvtedy si raz týždenne pochutím na pstruhovi, treske, losose alebo pražme.

    1. Ryby môžu byť lahôdkou, ak sa správne pripravia. Osobne mám veľmi rada, keď sa k rybe servíruje v miske olivový olej zmiešaný s citrónom a majoránkou – lyžičkou si potom môže každý stolovník pokropiť rybu touto jednoduchou omáčkou, ktorá zjemní chuť a dodá rybám šmrnc.

  5. Článok som si so záujmom prečítala, nakoľko sa snažím zdravo jesť a kupovať potraviny, ktoré sú prospešné zdraviu. Zaujala ma najmä časť strukoviny a ich prospešnosť pre ľudí, ktorí sú ohrození cukrovkou.Ďalej, že konzumácii mlieka by sme sa mali vyvarovať, kvôli látkám, ktoré sa pridávajú kravám v komerčných podmienkach a neposlednom rade o tvorbe až 90% serotonínu v čreve.
    Pred pár dňami ma nemilo v potravinách prekvapilo zistenie, že strukoviny od slovenského výrobcu sú pôvodom z Číny. Pripájam sa k prianiu všetkého dobrého v Novom roku 2022.

    1. Veru, to aj mňa vždy zarazí. Hoci čínsky tovar nemusí byť zlý, väčšinou sa dovezie to najlacnejšie. Preto je lepšie sústrediť sa na produkty našej krajiny.

  6. Dobrý deň,
    ja mám problém, že kvôli HIT nemôžem jesť žiadne fermentované potraviny…teda ani tie, ktoré pomáhajú udržať zdravú črevnú mikroflóru…viete mi niečo poradiť? Ďakujem:))

  7. Dobrý deň,
    milujem jesť strukovinu-tradičná slovenská potravina.Je známe,že na fazuli,šošovici,hrachu,cíceri,bôbe prežili naši starí a prastarí rodičia dve svetové vojny,preto by sme na nich nemali zabudať. Vraj konzervované strukoviny obsahujú menej nafukujúcich sacharidov. Prajem veľa tvorivosti a inšpirácie v Novom roku 2022.

    1. Konzervovanie je akási predpríprava, strukoviny je však vhodné opláchnuť od soli. Ja si ich radšej namočím sama a konzervy používam len v prípade nutnosti kvôli ochrane životného prostredia.

  8. Dobrý deň, ďakujem za článok v ktorom som sa dozvedela ako mám postupovať pri konzumácii strukovín aby ma nenafukovali. V Novom roku prajem veľa zdravia.

  9. Dobrý deň, aj vám len to najlepšie do nového roku. Ďakujem za vaše články, ktoré ma dosť nesmerovali. V každom nájdem niečo zaujímavé a chcem poďakovať aj za knihu Zdravá a štíhla aj po päťdesiatke. Každodenné zapisovanie stravovania a pohybovej aktivity dosť prekvapilo a pomohlo mi upraviť moje návyky. Takže ešte raz vďaka

    1. Teším sa, že máte z mojich článkov úžitok 🙂 Rada tiež počujem, že kniha Štíhla a zdravá po 50-ke Vám pomohla k získaniu zdravých návykov, pretože to je jej ústrenou myšlienkou.

  10. Ďakujem za článok . Prihlásila som sa do novoročnej výzvy zo fitshakerom a majú veľmi skvele recepty , kde je veľa zeleniny . Som rada že budem cvičiť a zároveň sa zdravo stravovať a vaše články mna nakopnú a povzbudia aby som vydržala . Vďaka

    1. Som rada, že vám moje články pomáhajú nakopnúť vás. To je super, želám veľa úspechov a výdrže pri cvičení a stravovaní.

  11. Knihu Zmysluplná dlhovekosť som prečítala , hneď ako mi prišla a veľmi ma inšpirovala. Určite ju budem pred známymi propagovať a budem sa v ďalšom živote ňou riadiť. Myslím si, že som po prečítaní knihy pozitívnejšie naladená.

  12. Ďakujem za možnosť čítať zaujímavé články.Kniha Štíhla zdravá po50
    je mojím spoločníkom.
    Čo sa týka vitamínov-doplnkov výživy- užívam ich denne, najma v čase keď záhrada odpočíva. Tá zelenina ktorá sa teraz predáva je akurát krásna.Vobec aj iné potraviny, keby boli v regáloch len skutočne zdravé, boli by poloprázdne regály. Ďakujem za informácie-želám pevné zdravie a veľa úspechov.
    Marta

    1. Veru s kvalitou potravín je to problém. Niekedy sa mi osvedčí kúpiť bio, nepokazí sa to hneď na druhý deň, ale aj to bio je diskutabilné.

  13. Dobrý deň želám.
    Čo sa týka doplnkov stravy,tak ja ich využívam.Hlavne vitamín D3 a kolagén na kĺby. Tiež som si dala d-čko zmerať a vraj je v norme. Odkedy užívam kolagén tak moje kolená sú o dosť pohyblivejšie a to aj vďaka pravidelnej turistike. No ten správny som musela nájsť,nie každý je fakt účinný. Pre mňa je naj od Dr.Max Collagen drink ktorý má 10 000mg collagen peptan,pri jeho užívaní naozaj pociťujem úľavu v klboch. Takže určite sú doplnky stravy čo aj pomôžu. 🙂

    1. Ďakujem za pekný komentár, celkom by ma zaujímalo koľko toho vitamínu D3 bolo, v norme znamená od cca 70 do 200, väčšina ľudí u nás je niekde okolo 70. Zaujímavá je informácia, že ten kolagén pomáha.

  14. Ďakujem Vám pani Júlia za každý príspevok, inšpiráciu, pozitívnu energiu. Prajem veľa elánu a energie do ďalšej tvorivej práce.

  15. Dobrý deň, odporúčam vyskúšať: dajte do rybacej polievky zeler a kel! Vynikajúce! Dve muchy jednou ranou, aj ryba aj zelenina. Každé ráno zjem mleté ľanové semienka s banánom, pomer omega 3 mám 1:7,3.

  16. Opäť skvelá kniha „ušitá na mieru“ ženám v najlepšom veku. Vďaka Júlia. Našla som tu veľa dobrých rád a tipov pre zdravé stravovanie. Pri varení a pečení som si obľúbila „zabudnuté“ potraviny: cícer, pohánku, proso a najmä špaldovú múku. Koláče, pečivo, chlieb zo špaldy majú nezameniteľnú chuť!

    1. Ja mám stále problém s obilninami, väčšinou nemám na ne chuť, zato zeleninu môžem v akomkoľvek množstve a najradšej si ju prichutím niečím kyslým (kinči, kyslá kapusta, kyslá uhorka, jogurt :). Ja som objavila cícer, ten je naozaj chutný.

  17. Srdečne pozdravujem,
    ďakujem za dobré rady, o ktorých vieme,
    no v rýchlom plynutí času občas na ne zabúdame.
    Mám tri dospelé deti, ktorým som varila, piekla v detstve
    tak, ako ma naučila mama a stará mama, Myslím, že zdravo aj pestro.
    Deti mi moju lásku a starostlivosť vracajú, radia mi čo, kedy, koľkokrát, v akom množstve jesť, aby som bola zdravá a cítila sa plná energie. V dnešnej dobe je určite lepší prístup k informovavosti, ale hlavne dostupnosti ingrediencií.
    Určite som zloženie jedálnička doplnila o viac strukovín a zeleniny s Vašimi radami. Kurkumu užívam aj nalačno v lyžičke sézamového oleja…
    Všetko, o čom píšete je veľmi múdro a pritom pochopiteľne napísané, za čo ďakujem.
    Vďaka za to, že Vás máme, Ste úžasná, veľa veľa zdravia a úspechov!

    1. Ďakujem za pekný komentár, páči sa mi, že máte vydarené deti a naučili ste ich dobrému životnému štýlu natoľko, že oni teraz radia Vám.

Pridajte komentár

Raz týždenne vyberám jeden komentár, ktorého autorke pošlem moju knihu Detox zdarma.

*