Skutočné potraviny pre zdravie

Veľa sme sa venovali potravinám, ktorým sa treba vyhýbať. Pozrime sa teraz na to, aké potraviny by sme naopak mali vyhľadávať.

Tematiku o zdravých potraviných som podrobne spracovala aj v sedemdielnom emailovom kurze výživy pre dlhovekosť, ktorý vám pošlem zdarma.

Strukoviny

Ako prvé treba spomenúť strukoviny. Rôzne typy fazule, šošovice, struky, cícer a podobe. Všetko toto obsahuje veľmi zdravé rastlinné bielkoviny, uhľohydráty, množstvo vitamínov a minerálov a najmä vlákniny.

V obchode to najzdravšie, čo môžeme pokiaľ ide o strukoviny urobiť, je kúpiť sušené strukoviny, pretože tie sú najmenej modifikované, rafinované a spracovávané.

Výživoví poradcovia vysoko hodnotia prínos strukovín pre zdravie. Napriek tomu sa nám zo života vytrácajú. Najčastejšie sú odmietané kvôli problémom s nafukovaním. MUDr. Hana Kahleová, PhD., ktorá riadi výskumné štúdie analyzujúce vplyv výberu potravín na inzulínovú rezistenciu a reguláciu zdravej telesnej hmotnosti, hovorí, že nás strukoviny nafukujú práve preto, že ich nejeme dostatočne často a črevné baktérie nie sú zvyknuté rozkladať druh cukrov, ktorý strukoviny obsahujú.

Ako riešenie navrhuje jesť ich najprv v malých dávkach. Dať si zo začiatku tri lyžice každý deň. Postupne zvyšovať dávku. Príslušné črevné baktérie, ktoré sú na trávenie a rozkladanie cukru v strukovinách určené, sa v čreve postupne rozmnožia. Potom nafukovanie prestane.

Dôležitá je tiež úprava strukovín. Treba ich namočiť deň dopredu a vymieňať im vodu. Variť by sa mali dostatočne dlho, až kým nie sú úplne mäkké.

Strukoviny výrazným spôsobom prispievajú ku zníženiu krvného cukru u diabetikov. Na dennej báze by ich mali konzumovať hlavne ľudia s diabetom alebo tí, ktorí sú cukrovkou ohrození.

Stanovme si teda úlohu, každý deň zaradiť do jedálnička 3 lyžice strukovín.

Ryby

Prejdime k ďalšej skvelej zložke potravy a tou sú ryby. V mnohých modrých zónach sa ryba jedáva v malých dávkach niekoľkokrát do týždňa.

Najlepšie sú ryby, ktoré sú na spodku potravinového reťazca – to znamená ryby, ktoré nejedia iné ryby. Väčšie ryby ako napríklad tuniaky, mečiare alebo žraloky obsahujú ťažké kovy zo znečistených oceánov a morí kvôli tomu, že žijú dlho a zjedli množstvo iných rýb.

Najlepšie, najzdravšie a najčistejšie ryby sú pstruhy, sardinky, ančovičky a podobné menšie ryby.

Vajcia a mlieko

Ďalšou skvelou súčasťou zdravého jedálničku sú vajcia z domácich fariem. Teda produkované sliepkami, ktoré žijú v normálnych podmienkach a nie v neustálom strese zatvorené v klietkach. Tie v klietkach majú po prvé vystresovaný organizmus a po druhé často dostávajú estrogén kvôli tomu, aby produkovali čo najviac vajec. Estrogén samozrejme prechádza aj do vajíčok, a potom nám môže spôsobiť hormonálne výkyvy.

Čo sa týka mlieka, je najlepšie sa ho vyvarovať. Uvádza sa, že zhruba polovica obyvateľstva je intolerantná na laktózu, čiže mliečny cukor, bez toho, že by o tom vedela. Navyše, s kravským mliekom do seba opäť prijímame množstvo látok, ktoré sú dávané kravám v komerčných podmienkach.

Potraviny pre zdravé črevo

Keď hovoríme o zdraví, nesmieme vynechať črevo. Je to jedna z najdôležitejších zložiek na ceste k dlhovekosti. Črevo je hlavný orgán pre imunitný systém. Žije v ňom väčšina nesmierne dôležitých baktérií nášho tela.

Dokonca vedci zistili, že črevo má aj priame informačné spojenie s mozgom, cez blúdivý nerv zvaný vagus, ktorý spája orgány. O čreve sa v dnešnej dobe hovorí v podstate už ako o druhom mozgu.

V čreve sa zároveň tvorí až 90 % jedného z najdôležitejších hormónov v tele – serotonínu. Ide o hormón šťastia a dobrej nálady. Nie je teda výmysel, že pokiaľ jeme zdravo, budeme sa cítiť lepšie a budeme mať dobrú náladu.

Celý tento systém môže fungovať iba vtedy, keď má črevo dobré celkové bakteriálne zloženie. Tieto baktérie nám pomáhajú odolať rôznym infekciám vírusov aj baktérií, ktoré na nás každý deň útočia z okolitého prostredia.

Naopak, keď je zloženie baktérií v čreve narušené alebo oslabené, tak aj náš imunitný systém je veľmi slabý. Zároveň to negatívne vplýva aj na vznik alergií, autoimunitných ochorení, hormonálnej nerovnováhy, výkyvov nálady a ďalšie podobné neduhy.

Ako sa teda správne starať o zloženie baktérií v našom čreve? Naše črevo ja ovplyvnené najmä životným štýlom, čiže tým, čo jeme a aj tým, čo nejeme.

Ako bolo spomenuté v predchádzajúcej časti Toto by ste nemali jesť, v prvom rade by sme mali prestať so všetkými pesticídmi, potravinovými hormónmi, antibiotikami, ktoré výrazne narúšajú bakteriálnu flóru v našom čreve. Ďalšími negatívnymi látkami sú: cukor, fruktózové sirupy, umelé sladidlá a nezdravé tuky.

Naopak, pre zdravú črevnú mikroflóru je veľmi dôležité jesť veľa vlákniny a fermentovaných potravín ako kyslá kapusta, kimči, čalamáda, kefír a skutočné domáce jogurty. Všetko toto pomáha baktériám v našom čreve, pretože ich to živí správnymi zložkami potravy.

Ak máte pochybnosti o správnom zložení baktérií vo vašom čreve, prípadne ste absolvovali liečbu antibiotikami a chcete rýchlo naštartovať výkon svojho čreva, je dobré urobiť jednu kúru probiotík a prebiotík.

V ďalšej časti si povieme pravdu o doplnkoch stravy, ktorým sa niektorí vyhýbajú a iní na ne nedajú dopustiť.

Tento článok má 38 komentárov

38
  1. Súhlasím s Vašimi nazormi. Rada sledujem danú tému, napr. som akurát dočítala Čínsku štúdiu, ktorá na dlhodobých výskumoch vedeckých odborníkoch potvrdzuje aj Vaše tajomstvá dlhovekosti.
    Teším sa na Vaše ďalsie pokračujúce časti a prajem Vám úspešný zdravý a šťastný rok 2022 .

    1. Čínska štúdia je rozsiahla a zaujímavá. Verím, že napriek Vašim znalostiam, budú aj ďalšie články pre Vás zaujímavé. A vždy je fajn informácie si opäť pripomenúť. Aj Vám prajem úspech a zdravie v novom roku.

  2. Pri vareni strukovin pridavam bobkovy list a ku koncu majoranku a oregano pre lahsie stravitelnost a robim vacsinou ako kyselu variantu
    Smotana a ocot aj ako privarok deti to mali radi lepsie ako z konzervy co je dnes bezne ale aj tam by som pri dala ocot
    Prajem vela radostnej tvorby v tejto narocnej pandemic dobe
    Doporucujem oreganovy olej pre ochranu zdravia ..
    Antivirusovy…..

    1. Ďakujem za cenné rady, ani ja nie som za konzervy – majú veľmi negatívny vplyv na zdravie aj životné prostredie.

  3. Ďakujem za článok, ktorý má obohatil, najmä o strukovinách a diabete, knihu som si hneď objednala, prvú o štíhlosti už mám. S pozdravom

    1. Cením si vašu dôveru, verím že kniha Zmysluplná dlhovekosť bude pre vás obohatením. Je v nej veľa informácií aj o zdravom stravovaní.

  4. Ďakujem za článok. Čo sa týka stravovania, dlho som sa vyhýbala rybám, neboli mi po chuti. Minulý rok som však našla jednoduchý a chutný spôsob prípravy rýb na zelenine (stačí vyhľadať v Google). Odvtedy si raz týždenne pochutím na pstruhovi, treske, losose alebo pražme.

    1. Ryby môžu byť lahôdkou, ak sa správne pripravia. Osobne mám veľmi rada, keď sa k rybe servíruje v miske olivový olej zmiešaný s citrónom a majoránkou – lyžičkou si potom môže každý stolovník pokropiť rybu touto jednoduchou omáčkou, ktorá zjemní chuť a dodá rybám šmrnc.

  5. Článok som si so záujmom prečítala, nakoľko sa snažím zdravo jesť a kupovať potraviny, ktoré sú prospešné zdraviu. Zaujala ma najmä časť strukoviny a ich prospešnosť pre ľudí, ktorí sú ohrození cukrovkou.Ďalej, že konzumácii mlieka by sme sa mali vyvarovať, kvôli látkám, ktoré sa pridávajú kravám v komerčných podmienkach a neposlednom rade o tvorbe až 90% serotonínu v čreve.
    Pred pár dňami ma nemilo v potravinách prekvapilo zistenie, že strukoviny od slovenského výrobcu sú pôvodom z Číny. Pripájam sa k prianiu všetkého dobrého v Novom roku 2022.

    1. Veru, to aj mňa vždy zarazí. Hoci čínsky tovar nemusí byť zlý, väčšinou sa dovezie to najlacnejšie. Preto je lepšie sústrediť sa na produkty našej krajiny.

  6. Dobrý deň,
    ja mám problém, že kvôli HIT nemôžem jesť žiadne fermentované potraviny…teda ani tie, ktoré pomáhajú udržať zdravú črevnú mikroflóru…viete mi niečo poradiť? Ďakujem:))

  7. Dobrý deň,
    milujem jesť strukovinu-tradičná slovenská potravina.Je známe,že na fazuli,šošovici,hrachu,cíceri,bôbe prežili naši starí a prastarí rodičia dve svetové vojny,preto by sme na nich nemali zabudať. Vraj konzervované strukoviny obsahujú menej nafukujúcich sacharidov. Prajem veľa tvorivosti a inšpirácie v Novom roku 2022.

    1. Konzervovanie je akási predpríprava, strukoviny je však vhodné opláchnuť od soli. Ja si ich radšej namočím sama a konzervy používam len v prípade nutnosti kvôli ochrane životného prostredia.

  8. Dobrý deň, ďakujem za článok v ktorom som sa dozvedela ako mám postupovať pri konzumácii strukovín aby ma nenafukovali. V Novom roku prajem veľa zdravia.

  9. Dobrý deň, aj vám len to najlepšie do nového roku. Ďakujem za vaše články, ktoré ma dosť nesmerovali. V každom nájdem niečo zaujímavé a chcem poďakovať aj za knihu Zdravá a štíhla aj po päťdesiatke. Každodenné zapisovanie stravovania a pohybovej aktivity dosť prekvapilo a pomohlo mi upraviť moje návyky. Takže ešte raz vďaka

    1. Teším sa, že máte z mojich článkov úžitok 🙂 Rada tiež počujem, že kniha Štíhla a zdravá po 50-ke Vám pomohla k získaniu zdravých návykov, pretože to je jej ústrenou myšlienkou.

  10. Ďakujem za článok . Prihlásila som sa do novoročnej výzvy zo fitshakerom a majú veľmi skvele recepty , kde je veľa zeleniny . Som rada že budem cvičiť a zároveň sa zdravo stravovať a vaše články mna nakopnú a povzbudia aby som vydržala . Vďaka

    1. Som rada, že vám moje články pomáhajú nakopnúť vás. To je super, želám veľa úspechov a výdrže pri cvičení a stravovaní.

  11. Knihu Zmysluplná dlhovekosť som prečítala , hneď ako mi prišla a veľmi ma inšpirovala. Určite ju budem pred známymi propagovať a budem sa v ďalšom živote ňou riadiť. Myslím si, že som po prečítaní knihy pozitívnejšie naladená.

  12. Ďakujem za možnosť čítať zaujímavé články.Kniha Štíhla zdravá po50
    je mojím spoločníkom.
    Čo sa týka vitamínov-doplnkov výživy- užívam ich denne, najma v čase keď záhrada odpočíva. Tá zelenina ktorá sa teraz predáva je akurát krásna.Vobec aj iné potraviny, keby boli v regáloch len skutočne zdravé, boli by poloprázdne regály. Ďakujem za informácie-želám pevné zdravie a veľa úspechov.
    Marta

    1. Veru s kvalitou potravín je to problém. Niekedy sa mi osvedčí kúpiť bio, nepokazí sa to hneď na druhý deň, ale aj to bio je diskutabilné.

  13. Dobrý deň želám.
    Čo sa týka doplnkov stravy,tak ja ich využívam.Hlavne vitamín D3 a kolagén na kĺby. Tiež som si dala d-čko zmerať a vraj je v norme. Odkedy užívam kolagén tak moje kolená sú o dosť pohyblivejšie a to aj vďaka pravidelnej turistike. No ten správny som musela nájsť,nie každý je fakt účinný. Pre mňa je naj od Dr.Max Collagen drink ktorý má 10 000mg collagen peptan,pri jeho užívaní naozaj pociťujem úľavu v klboch. Takže určite sú doplnky stravy čo aj pomôžu. 🙂

    1. Ďakujem za pekný komentár, celkom by ma zaujímalo koľko toho vitamínu D3 bolo, v norme znamená od cca 70 do 200, väčšina ľudí u nás je niekde okolo 70. Zaujímavá je informácia, že ten kolagén pomáha.

  14. Ďakujem Vám pani Júlia za každý príspevok, inšpiráciu, pozitívnu energiu. Prajem veľa elánu a energie do ďalšej tvorivej práce.

  15. Dobrý deň, odporúčam vyskúšať: dajte do rybacej polievky zeler a kel! Vynikajúce! Dve muchy jednou ranou, aj ryba aj zelenina. Každé ráno zjem mleté ľanové semienka s banánom, pomer omega 3 mám 1:7,3.

  16. Opäť skvelá kniha „ušitá na mieru“ ženám v najlepšom veku. Vďaka Júlia. Našla som tu veľa dobrých rád a tipov pre zdravé stravovanie. Pri varení a pečení som si obľúbila „zabudnuté“ potraviny: cícer, pohánku, proso a najmä špaldovú múku. Koláče, pečivo, chlieb zo špaldy majú nezameniteľnú chuť!

    1. Ja mám stále problém s obilninami, väčšinou nemám na ne chuť, zato zeleninu môžem v akomkoľvek množstve a najradšej si ju prichutím niečím kyslým (kinči, kyslá kapusta, kyslá uhorka, jogurt :). Ja som objavila cícer, ten je naozaj chutný.

  17. Srdečne pozdravujem,
    ďakujem za dobré rady, o ktorých vieme,
    no v rýchlom plynutí času občas na ne zabúdame.
    Mám tri dospelé deti, ktorým som varila, piekla v detstve
    tak, ako ma naučila mama a stará mama, Myslím, že zdravo aj pestro.
    Deti mi moju lásku a starostlivosť vracajú, radia mi čo, kedy, koľkokrát, v akom množstve jesť, aby som bola zdravá a cítila sa plná energie. V dnešnej dobe je určite lepší prístup k informovavosti, ale hlavne dostupnosti ingrediencií.
    Určite som zloženie jedálnička doplnila o viac strukovín a zeleniny s Vašimi radami. Kurkumu užívam aj nalačno v lyžičke sézamového oleja…
    Všetko, o čom píšete je veľmi múdro a pritom pochopiteľne napísané, za čo ďakujem.
    Vďaka za to, že Vás máme, Ste úžasná, veľa veľa zdravia a úspechov!

    1. Ďakujem za pekný komentár, páči sa mi, že máte vydarené deti a naučili ste ich dobrému životnému štýlu natoľko, že oni teraz radia Vám.

Pridajte komentár

Raz týždenne vyberám jeden komentár, ktorého autorke pošlem moju knihu Detox zdarma.

*