Vytváranie návyku

Neustály pohyb je základným spojovacím znakom dlhovekých ľudí.

Pravidelný pohyb väčšinou pri dlhovekých ľuďoch vychádza z geografického prostredia, z kultúry alebo jednoducho z nevyhnutnosti. Napríklad na Sardínií chodia ľudia pešo po horách v rádoch kilometrov každučký jeden deň. Na ostrove Okinawa bez ohľadu na vek pracujú ľudia vo svojich záhradách, chodia všade pešo a sedávajú na zemi.

Dá sa to aj v našom živote? Pozrime sa na to prakticky:

Pre nás a naše životné podmienky by jednou zo zásad mala byť čo najčastejšia chôdza. To znamená chodiť vždy pešo. 

Ďalšou dôležitou zásadou je nesedieť príliš dlho nehybne. Inými slovami, treba sa postaviť a rozhýbať každú polhodinu – stačí na pár minút, aby sme si rozhýbali kĺby, ponaťahovali šľachy a napli svaly.

Každá možnosť na to, aby sme použili svoje svaly je veľkým darom. Keď treba niečo upratať, zariadiť alebo uvariť, prevezmime iniciatívu do vlastných rúk. Opäť to prispeje k tomu, že sa rozhýbeme a zároveň urobíme čosi prínosné aj pre okolie. 

Riziká ochabnutých svalov

Svaly sú jedným z najdôležitejších súčastí nášho tela. Keď ich nepoužívame, zakrpatievajú. Telo prijatú potravu prestáva premieňať na svalovú hmotu. Ochabnuté svalstvo má následne vážne následky ako strácanie rovnováhy, ktoré je jedným z najväčších rizík pre seniorov.

Každý piaty pád sa skončí zranením a každý štyridsiaty má za následok hospitalizáciu. Pády sú najčastejšou príčinou úrazov a úrazy sú na 5 priečke najčastejších príčin úmrtia seniorov. Medzi následky pádov patria zlomeniny krčka bedrového kĺbu, predlaktia i stavcov, poranenie lebky alebo poranenia svalov.

To, že naše svaly ochabujú a strácajú silu a funkčnosť, si častokrát uvedomíme pri zdanlivých maličkostiach. Napríklad už nezvládneme ľahko otvoriť plastovú fľašu s vodou, ktorá je silne zatiahnutá, alebo nedokážeme zdvihnúť vnúčatá či sa zadýchame na schodoch.

To sú prvé varovné signály, že niečo zanedbávame. Na svaloch treba neustále pracovať.

Pevné svaly pre nás znamenajú poistku, že v budúcnosti si zachováme sebestačnosť a aj možnosti, ktoré zatiaľ máme a považujeme ich za nemenné. Budovanie svalstva je jednou z najdôležitejších vecí, ktoré môžeme urobiť pre dlhotrvajúce zdravie.

Vytváranie návyku

Skvelým pohybom pre seniorov sú populárne a zdanlivo nenáročné cvičenia ako napríklad: joga, strečing alebo pilates. Nielenže budujú pohyblivosť, silu svalovej hmoty, ale zároveň aj zlepšujú stabilitu a rovnováhu, čo je veľmi dôležité. Ďalším dôležitým prínosom je, že nám pomáhajú rozhýbať naše kĺby, ktoré zvyknú s vyšším vekom tuhnúť a strácať rozsah pohybu.

Práve s rozhýbaním kĺbov som si vybudovala svoj prvý pohybový návyk. Ľudia si častokrát chybne myslia, že čím viac budú kĺby držať v pokoji, tým menej sa im vyšúchajú. Ale opak je pravdou. Čím menej kĺby používame, tým viac zastarávajú, pretože iba pri pohybe kĺby získavajú živiny vďaka rozprúdeniu tekutiny, ktorá kĺby vyživuje. Funguje to ako s hubkou na riad. Ak ju vo vode stlačíme a pustíme, nasaje ju do seba vodu. Aj kĺby, keď sa hýbu, nasávajú kĺbovú tekutinu spolu s výživou.

Rozhýbanie kĺbov by preto mala byť základná ranná aktivita, doslova rituál. Niečo ako umývanie zubov. Nikto nepochybuje o tom, že starostlivosť o zuby nám prospieva a sme na ňu natoľko zvyknutí, že ju vykonávame automaticky. Taký istý automatický návyk som skúsila urobiť aj z ranného rozhýbania kĺbov. Išla som na to takto:

  • Po rannom umytí zubov automaticky vykonávam rozhýbanie kĺbov.
  • Začínala som s jedným otočením (zápästia, lakte, ramená, krk, driek, bedrové kĺby, kolená, kotníky).
  • Postupne som pridávala po jednom otočení.
  • Teraz som na siedmich otočeniach každé ráno, nemusím na to ani myslieť, ide to automaticky.

Zamyslite sa, ako by ste mohli aj vy zaradiť nejaké pohybové návyky do vašich denných aktivít. Začnite v malom a vytvorte si z toho svoj vlastný rituál. Až sa vám to zautomatizuje, postupne pridávajte opakovania alebo ďalšie návyky.

Nezabúdajte, že nejde o hľadanie výsledkov, pretože tie sa dostavia až po dlhom čase. Miesto toho sa sústreďte na samotný proces. Vychutnávajte si, že sa môžete aspoň trochu hýbať, že využívate svoje telo. Vybudujte si radosť z pohybu.