fbpx

Čomu sa vyvarovať

Základom zdravého jedálničku by malo byť jedlo, ktoré je prirodzené a prirodzene vypestované. To znamená, že nijakým spôsobom rafinované či upravované (v jednoduchosti rafinovanie znamená “čistenie”, takže každá rafinovaná potravina, na ktorú narazíte, je od niečoho očistená).

Zároveň by sme mali jesť iba také potraviny, ktoré boli vypestované bez pesticídov, hormónov, antibiotík a podobne. Správne jedlo je v podstate jedlo, ktoré nám dáva sama matka Zem.

Mali by sme sa úplne vyvarovať potrave, ktorá je vytvorená ľuďmi. Všetko, čo obsahuje rôzne prídavky a prímesi, všetko závodne prevarené, dehydrované, rozbité, konzervované…

Niekedy takéto výrobky už ani nemožno označiť pojmom strava. Je to len zhluk umelo vytvorených chemických látok. Je to výrobok vyrobený ľuďmi, ktorý má veľmi ďaleko od toho, čo stvorila príroda.

Ak jedlo vychádza z fabriky a my si ho kúpime v nejakom boxe, už to nie je pravé jedlo. Len napodobnenina, aj napriek tomu, že sa to ako jedlo tvári. Takýto spôsob spracovania potravy sa značne rozmohol v poslednej dobe. Je to ekonomicky výhodné, znižuje to cenu produktu a zvyšuje to zisky výrobcu. Ale neprináša nám skutočné zdravie.

Ak nám záleží na našom zdraví a na našej dlhovekosti, musíme postupne takéto jedlo a rafinované potraviny, ktoré prešli množstvom spracovateľských procesov, čo najviac vylúčiť z nášho jedálnička a začať ich nahrádzať skutočnou stravou.

Nezabúdajte, že práve názvy výrobkov často zavádzajú. Povedzme, že si kúpime zdravé celozrnné cereálie. Čo vlastne jeme? Pravdepodobne ide o produkt, v ktorom boli jednotlivé prvky rozbité na kúsky, kombinované s cukrom, soľou, vysoko rafinovanými olejmi, ozvláštnené farbivami a stabilizované konzervantmi na to:

  • aby to dobre chutilo,
  • aby to vydržalo čo najdlhšie,
  • aby to bolo čo najlacnejšie a 
  • aby sa toho predalo čo najviac.

My si pritom myslíme, že kupuje niečo zdravé. V skutočnosti však do svojho tela iba prijímame toxíny.

Preto jedným z najdôležitejších návykov je kontrolovať pri každej potravine, aké má zloženie ešte predtým, ako ju vložíme do nákupného košíka. Zložiek by malo byť čo najmenej a nemali by tam byť žiadne umelé či upravované zložky.

Dajte si predsavzatie, že to budete zloženie potravy kontrolovať.

V ďalšej časti sa pozrieme na prirodzené potraviny – ukážeme si niekoľko typov takej stravy, ktorej by sme mali jesť čo najviac.