Zdravý jedálniček na jeseň

Jeseň je ideálny čas na omladnutie. Vďaka ovociu a zelenine, ktoré na jeseň dozrievajú, si môžeme urobiť zdravý jedálniček, ktorý nám prečistí organizmus a my si pri tom dokonca aj poriadne pochutíme.

Ale na to pochutenie treba ísť správnym spôsobom.

Ja mám napríklad na jeseň jednu krásnu detskú spomienku, ako sme so sestrou pomáhali rodičom vyrábať domáce klobásky. Mojou idylkou bolo čítanie kníh s klobáskou v jednej ruke, jabĺčkom v druhej a s knihou na kolenách. K dokonalému šťastiu mi nič viac nechýbalo.

Dnes si však už nemôžem dovoliť napchávať sa klobáskami a jabĺčkami, ako keď som mala štrnásť. Dnes musím sledovať, aby sa cholesterol a inzulín držal vo svojich hraniciach.

6 nebezpečenstiev jesene, ktoré narúšajú zdravý jedálniček

Jeseň je krásna – hýri farbami a ponúka nám toľko chutných plodov prírody. Zároveň však ukrýva aj niekoľko nástrah, ktoré môžu negatívne ovplyvniť našu váhu.

Prvé nebezpečenstvo jesene – ovocie

Na jeseň máme hojnosť sladučkého ovocia. Príroda to nemyslela zle – chce nás chrániť a pomôcť nám. Na jeseň najľahšie priberáme, aby sme si pripravili dostatok energie na zimu v podobe tuku. Lenže my dnes už nepoznáme nič iné ako hojnosť. Máme prístup k potravinám počas celého roka, teda nie ako kedysi, keď sme si museli zdravý jedálniček prispôsobovať tomu, čo bolo zrovna dostať. Teraz sa musíme stravovať obozretne, pretože napríklad také ovocie obsahuje predovšetkým fruktózu a tá sa rada uskladňuje na páse.

Druhé nebezpečenstvo jesene  – zahaľujúce oblečenie

Počasie sa na jeseň sa schladí a my vytiahneme svetre a kabáty. Už sa nemusíme obávať, že každé kilečko navyše hneď bude vidieť pod ľahučkými pulóvermi. A pod jesenný plášť ľahko schováme aj tých pár pribudnutých kilogramov. A potom na nový rok môžeme darmo skúmať, ako sa tých jesenných a vianočných kíl striasť.

Tretie nebezpečenstvo jesene – chlad

Po horúcom lete, aj to najmenšie schladenie spôsobí, že nám je zima. Dnes, keď som písala tento článok, striasla ma zima, hoci som nebola tak naľahko oblečená ako ešte minulý týždeň, a slnko mi svietilo do izby. S chladom prichádza chuť na jedlo, telo nám hovorí, že potrebuje energiu na zohriatie organizmu.

Štvrté nebezpečenstvo jesene – stres

Blížia sa Vianoce a s nimi spojené zháňanie darčekov, nákupy, a želanie, aby bolo všetko dokonalé. Často sa však neubránime stresu. Spomínam si na vyjadrenie istej primárky, že najviac prípadov akútnej leukémie sa vyskytuje práve tesne pred Vianocami. So stresom je spojené prejedanie a dokonca z neho hrozí aj cukrovka.

Piate nebezpečenstvo jesene – hodovanie

Kedy inokedy, ak nie na jeseň si môžeme naplno užiť radosť z plnej komory a s tým spojené hodovanie? Stačí navštíviť vinobranie s lákavou husacinkou, kačacinkou, lokšami, zemiakovými plackami, štrúdľami a trdelníkom. No a najlákavejší sladučká hroznová šťava, burčiak, vínko. Kto by odolal?

Šieste nebezpečenstvo jesene – tma

Začne sa oveľa skôr stmievať, a slnko už nemá toľko energie. Nedostatok slnečného svitu vplýva negatívne na našu náladu a celkovo pôsobí depresívne. Aby sme sa lepšie cítili môžeme oveľa častejšie siahnuť po sladkostiach. Nenahovárajme si, že sladké ovocie nám neuškodí. Radšej si kúpme žiarovky, ktorých svetelné spektrum sa blíži k prirodzenému dennému svetlu. Ešte lepšie riešenie je ísť zavčasu do postele. Kvalitný a dostatočný spánok je najideálnejšia možnosť ako schudnúť, naštartovať imunitu, dobre sa cítiť a výborne vyzerať.

Najdôležitejšia výhoda jesene pre zdravý jedálniček je zelenina

Hojnosť jesene môžeme využiť aj v náš prospech – na očistu a schudnutie vďaka zdravému jedálničku. Ako?

Na jeseň nemáme len dostatok ovocia, ale aj zeleniny. Kapusta, mrkva, cukina, zeler, pór, brokolica, kel a hlavne tekvica by mala v tomto ročnom období tvoriť základ nášho zdravého jedálnička. Každé jedlo by malo obsahovať zeleninu, varenú či surovú. Dôležitá je najmä žlto, červeno a oranžovo sfarbená zelenina ako je mrkva, sladké zemiaky, tekvica.

Tiež je dobré jesť čo najviac kvasenej zeleniny, či už kyslej kapusty, uhoriek alebo kimči.

Vyskúšajte zeleninu ako základ pre zdravý jedálniček aspoň na tri týždne. Uvidíte, ako skvelo sa budete cítiť. Ja to robievam už niekoľko rokov a doslova som z toho omladla (na tele aj duši).

V zdravom jedálničku je dobré vynechať aj obilniny, pretože lepok jednoducho povedané zalepuje črevá. Tiež môžeme vynechať mäso, ktoré sa ťažko trávi. A o bielkoviny a sacharidy sa báť nemusíte, tie sa dajú získať rovnako dobre zo zeleniny.

Aj známy Nigma Talib vo svojej knihe Zastavme predčasné starnutie píše, že krása začína v bruchu. Za najväčšie riziká starnutia považuje štyri potraviny, ktoré najviac poškodzujú telo: ide o lepok, mliečne výrobky, cukor a alkohol.

Plne s tým súhlasím. Keď vysadím tieto potraviny zo svojho jedálnička, zrazu sa cítim o mnoho lepšie a ľahšie.

Vzdajme sa ich preto aspoň na tri týždne spoločne. Prečistime si organizmus a zvýšme svoju vitalitu, spevnime zdravie a zhoďme nejaké to kilo dolu. Vytvorila som presný návod a jedálniček pre ženy po 50-ke, vďaka ktorému sa telo kompletne očistí a naplní správnymi živinami.

Ideme do toho všetky spolu. Zapojte sa spolu s nami aj vy!

Nový článok už čoskoro


Raz týždenne posielam svojim čitateľkám email s novým článkom a zaujímavé informácie naviac. Zapíšte sa, ak máte záujem 🙂

Sľubujem, že to bude stáť za to, no ak náhodou nie, budete mať kedykoľvek možnosť sa zo zasielania emailov odhlásiť. A pretože si cením Vaše súkromie, môžete si tiež prečítať moje zásady ochrany osobných údajov, aby ste sa uistili, ako bezpečne zaobchádzam s týmito dátami.