Aká je hlavná zásada pre zdravý jedálniček

„Opäť sa mi zlomil necht!“ zahrešila som.

Vždy som bola presvedčená, že mám krehké nechty. Priateľkám som sa sťažovala, že nič nevydržia a ledva trochu narastú, hneď sa štiepia a lámu.

V mladosti boli moje nechty silné a pevné. Keď som počas štúdia na vysokej škole mesiac brigádovala v konzervárni. Celé dni som zhŕňala mokré uhorky z pásu do zaváracích pohárov. Napriek tomu sa mi nechty nepolámali.

Tie časy sú už dávno preč. Nechty mi postupne slabli, no všimla som si, že napríklad na dovolenkách ich mávam zdravé a pevné. „Čím to môže byť?“ pýtala som sa sama seba.

Nedávno som konečne zistila odpoveď. Bolo to, keď som si poranila ruku a môj muž za mňa prebral umývanie riadu. Po pár dňoch som mala opäť krásne zdravé nechty.

Tak som zistila, že moje nechty ničia čistiace prostriedky na riad.

Ako je to možné?

Pre náš organizmus je ťažké vysporiadať sa so všetkými chemikáliami, ktoré sú dnes už naozaj všade okolo nás.

Problém však je, že takéto chemikálie neostávajú iba okolo nás, ale sami si ich vnášame aj do vlastného tela!

Ak sa totiž neriadime zásadami pre zdravý jedálniček, konzumujeme množstvo umelín, ktoré nás ničia zvnútra rovnakým spôsobom, ako ničili moje nechty zvonka. No je to ešte horšie, pretože to nevidíme.

Zdá sa, že sú to len malé a vraj bezpečné množstvá. Je pravda, že takéto pridané cudzorodé chemické prvky nás nezahubia zo dňa a deň. Lenže nás môžu celkom pomaličky vyčerpávať. Stávame sa krehkými a slabými, pretože telo musí spotrebovávať svoju energiu na to, aby si s nimi poradilo.

Zdravím stravovaním môžeme predísť dokonca aj takým vážnym chorobám, ako Alzheimer. Stojí preto za zváženie, aby sme zdravý jedálniček brali seriózne.

Zdravý jedálniček musí byť bez chemických prímesí

Preto sa snažme, aby sme mali zdravý jedálniček a spĺňali jeho hlavnú zásadu – kupovať prirodzené potraviny.

Zdravo stravovať sa môžeme vďaka prirodzeným potravinám z našich končín.

To znamená, kupovať a konzumovať čo najmenej polotovarov a rafinovaných produktov ako cukor či sója a miesto toho si kupovať čerstvé ovocie a zeleninu.

Počas nakupovania v supermarketoch som si napríklad myslela, že na takom obyčajnom jogurte sa nič nedá pokaziť. Veď je to ten najjednoduchší výrobok – vezmeme mlieko, jogurtovú kultúru, a necháme pár hodín v teple a máme skvelý jogurt.

No keď som začala čítať zloženie dnešných komerčných jogurtov, bola som taká znechutená, že ma to opätovne priviedlo k tomu, aby som vyhrabala z najspodnejšej police svoj vlastný zaprášený jogurtovač a vrátila sa k príprave vlastných kyslo-mliečnych produktov, pretože jogurt a bryndza sú také zdravé.

Ako si vytvoriť domáci jogurt pre zdravý jedálniček

Na kvalitný jogurt pre môj zdravý jedálniček musím však trochu improvizovať. Keď chcem totiž dostať správnu hustotu, musí sa použiť skutočné plnotučné mlieko.

Kravské mlieko v prirodzenom stave má 5 percent tuku. Také sa u nás bežne nepredáva. Plnotučné mlieko v obchodoch máva maximálne 3,6 percenta tuku. A preto moje domácky vyrobené jogurty boli sprvu dosť riedke.

Po troche experimentovania si už teraz jogurt robím tak, že k litru plnotučného mlieka pridám téglik šľahačky. Z tejto kombinácie vyrobím fantastický jogurt, ktorý už nemusím dodatočne zahusťovať prídavnými látkami, ako to často robia komerční predajcovi.

Skúste aj vy výrobu vlastného jogurtu, je to minimálne práca a chutí skvele.

Ako si vyrobiť skvelé sladkosti

Kedysi sa šetrilo, mama nekupovala rôzne keksíky, tyčinky a podobné veci. Malo to výhodu, čo doma nebolo, to sa nezjedlo.

Keď som si predsa len chcela pochutiť, vzala som trochu masla, medu a kakaa, vymiešala a mala skvelú pochúťku. Tiež som obľubovala surový žĺtok s lyžičkou medu.

Prípadne si vychutnám naozaj kvalitnú čiernu čokoládu labužníckym spôsobom.

Jednoduché potraviny pre zdravý jedálniček

Kupujme čo najčistejšie a potraviny v čo najprirodzenejšom stave. Pri avokáde s nepoškodenou šupkou máme istotu, že doňho nikto nič nepridal.

Rovnako je to s vajíčkami v škrupine. Nehrozí pri nich, že by prišli do styku s pridanými cukrami, fruktózovým či kukuričným sirupom, alebo hydrogénovým olejom. Preto prirodzený druh potravín treba uprednostňovať.

Hlavným parametrom pre zdravý jedálniček v dnešnom svete by mali tvoriť potraviny neupravované výrobcami. Okrem toho by základ zdravej stravy mala tvoriť zelenina.

Kupujte čerstvú i mrazenú, hoci dnes už často aj k zmrazenej sa pridávajú rôzne omáčky a dochucovadlá, takže opäť kontrolujte zloženie a ak máte možnosť, uprednostňujte bio produkty.

Záver

Až sa hanbím, keď si uvedomím, že mi tak dlho trvalo, kým som prišla na príčinu štiepenia svojich nechtov. Keď ich neničím chemickými látkami, zostanú zdravé a odolné.

To isté platí o našom tele a zažívacom systéme. Ak konzumujeme nekvalitné alebo umelé potraviny plné cudzorodých chemikálií, určite nám to neprospeje.

Preto investujme do svojho zdravia a kupujme kvalitné a prirodzené potraviny.

A ja som si za nejaký čas našporila aj na umývačku riadu 🙂

Nový článok už čoskoro


Raz týždenne posielam svojim čitateľkám email s novým článkom a zaujímavé informácie naviac. Zapíšte sa, ak máte záujem 🙂

Sľubujem, že to bude stáť za to, no ak náhodou nie, budete mať kedykoľvek možnosť sa zo zasielania emailov odhlásiť. A pretože si cením Vaše súkromie, môžete si tiež prečítať moje zásady ochrany osobných údajov, aby ste sa uistili, ako bezpečne zaobchádzam s týmito dátami.

One thought on “Aká je hlavná zásada pre zdravý jedálniček

Comments are closed.